Så var den femte KTH SoTL konferensen - hitta till dokumentationen

Publicerad 2023-03-17

160 deltagare deltog i KTH SoTL 2023-konferensen den 7 mars som handlade om framtida lärande. I år hade vi också deltagare från Stockholms universitet och Karolinska institutet som delade med sig av sin forskning vid konferensen. Det var en lyckad dag med många bra tankar och idéer om framtidens utbildning på KTH.

Artiklar om SoTL 2023

Framtidens utbildning

Alexandra von Kern kommunikatör på ITM-skolan skrev en artikel om förändringsprogrammet Framtidens Utbildning och dess ramverk. Programledningen som också var där startade en medskaparkampanj där alla studenter och anställda kan bidra till ramverket. Läs artikeln här
Att nytänka sig genom krisen

Studentkår

Jerren Gan, student och författare till studentkårens tidning Osqledaren, deltog i KTH SoTL 2023-konferensen. Läs artikeln här SoTL 2023 - Future learning - Learning for the future

KTH SoTL 2023 Konferensdagen

Presentationer, rundabordsdiskussioner, workshoppar och många posters med nya idéer var på dagens agenda. Ämnen som diskuterades var allt från att engagera studenterna, integrera inspelat material med undervisning på campus, inkludera hållbarhet i ingenjörsutbildningen till kursanalyser och livslångt lärande. Alla bidrag och filmer från de flesta av presentationerna finns dokumenterad.

KTH SoTL 2023

Introduktion av rektor Anders Söderholm

Rektor Anders Söderholm pratar i en keynote

KTH:s rektor Anders Söderholm talade om vad vi måste reflektera över och vidta för åtgärder för framtidens utbildning. Han talade om livslångt lärande, hur en framtida laboratoriemiljö bör se ut och vilken typ av miljöer vi behöver för att möta behoven hos framtida studenter. Han nämnde också det framtida utbildningsprogrammet och lyfte särskilt några av de 13 principerna.

"Vi vet inte hur framtiden ser ut, det är ju det som är den inneboende egenskapen i framtiden. Men vi har alla ett ansvar att faktiskt fundera och försöka vara med att skapa goda förutsättningar för framtidens utbildning".

Presentationen kan ses här Rektor Anders Söderholm om Framtidens utbildning på KTH SoTL 2023 konferens

Institutionen för lärande prefekt Arnold Pears

Prefekt för Institutionen för lärande Arnold Pears

Vår prefekt för Lärande, Arnold Pears talade om ChatGPT i sin entusiastiska Ted Talk-liknande presentation. Han pratar bland annat om varför han inte tror att ChatGPT är ett hot. Presentationen kan ses här Education futures - How will AI & ML transform higher Education

Stockholm Trio

Vår inbjudna talare från Stockholm Universitet, Rektor Astrid Söderbergh Widding talade om Stockholms triosamarbete och hur vi kan hjälpa varandra med kurser och utveckling för lärare inom trio gruppen. Presentation kan ses här Vad är Stockholm Trio?

Transformativt lärande för hållbarhet

Presentationen beskriver hur en grupp kollegor från partneruniversiteten i Stockholmstrion och University of Tokyo förde en online-dialog om utbildning för hållbar utveckling, vilket resulterade i inledandet av gemensamma forsknings- och utvecklingsaktiviteter om transformativ hållbarhetsutbildning.
Se deras presentationen här Transformative sustainability learning  (Filmen är på engleska)

Framtidens ledare för strategisk utbildningsutveckling

Programmet genomfördes för första gången under 2022, med 12 lärare som fick tillfälle att ytterligare stärka sin expertis och kompetens och därmed också bidra till utvecklingskapaciteten och kulturen vid KTH. Du kan se en översikt av programmet här

Och en översikt av alla posters i den här online booklet (på engelska)
Framtidens ledare för strategisk utbildningsutveckling e-booklet

Sammanfattningsvis var det en fantastisk dag med nätverkande och kunskapsutbyte för alla deltagare.

Här är några bilder från dagen

Foto: Maddy Tucker Smith & Charnaldo Jaime Ndaipa

Innehållsansvarig:kth-sotl@kth.se