Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Ordlista

Det finns många olika begrepp som används när man diskuterar datainformerad utbildning. Här hittar du definitioner för några relevanta ord och koncept. Engelska översättningar tillhandahålls och några av orden har en referens.

Klicka på ordet eller konceptet för att komma till definitionen.
Ord eller koncept Engelsk översättning
Canvas Data 2 Canvas Data 2
Canvas New Analytics Canvas New Analytics
Databehandling Data Processing
Databeredskap Data Readiness
Datadrivet beslutsfattande Data-Driven Decision Making
Datainformerad lärarpraktik Data-Informed Teaching
Datainformerad undervisning Data-Informed Instruction
Datainformerad utbildning (DInE) Data-Informed Education (DInE)
Datainformerat beslutsfattande Data-Informed Decision-Making
Datainformerat lärande Data-Informed Learning (DIL)
Datainsamling Data Collection
Dataregistrering Data Recording
Datautvinning Data Mining
Datavisualiseringar Data Visualisations
Deskriptiva analyser Descriptive Analytics
Dynamisk data Dynamic Data
Identifierbar data Identifiable Data
Informerad lärandemodell Informed Learning Model
Lärandeanalys Learning Analytics
Lärandemiljö Learning Environment
Lärarcentrering Teacher Centricity
Lärosätesanalys Academic Analytics
Maskininlärning Machine Learning
Personuppgift Personal Data
Policy för DInE DInE Policy
Processutvinning Process Mining
Samtyckesformulär för DInE DInE Consent Form
Stordata Big Data
Strategi för DInE DInE Strategy
Studentcentrering Student Centricity
Undersökande lärarpraktik Teacher Inquiry
Undervisningsanalys Teaching Analytics
Uppförandekod för DInE DInE Code of Practice

Definitioner

Nedan följer definitioner för orden eller begreppen som anges ovan. Vissa definitioner inkluderar en referenssida. För att komma tillbaka till översiktstabellen kan du klicka på länken "Till toppen av sidan".

Canvas Data 2

Canvas Data 2 ger effektiviserad massåtkomst till data med låg latens för kunder och partners för att möjliggöra datalager och learning analytics.

Referens för definitionen (engelska, community.canvaslms.com)

Canvas New Analytics

New Analytics tillhandahåller interaktiva grafer och tabeller som gör det möjligt för lärare och studenter att följa data relaterad till kursresultat, aktivitet och kommunikation. Lärare kan spåra studenters resultat, inlämningsstatus, veckovis kursaktivitet, individuellt studentdeltagande och onlinenärvaro.

Referens för definitionen (engelska, community.canvaslms.com)

Databehandling

Insamling och hantering av digitala data för att producera meningsfull information.

Referens för definitionen (engelska, op.europa.eu)

Databeredskap

Begreppet databeredskap motsvarar hur redo data är för användning i praktiska tillämpningar, till exempel vad gäller tillgänglighet, kvalitet, struktur, integritet och säkerhet, relevans, standardisering.

Datadrivet beslutsfattande

Använda fakta, mätvärden och data för att vägleda strategiska affärsbeslut som överensstämmer med mål, syften och initiativ.

Referens för definitionen (engelska, tableau.com)

Datainformerad lärarpraktik

Datainformerad lärarpraktik (DIT) är ett lärarcentrerat tillvägagångssätt inom datainformerad utbildning (DInE) som utnyttjar utbildningsdata för att stödja kontinuerlig undervisningsförbättring genom reflekterande praktik och professionellt omdöme. I grunden är DIT en process som stöder undersökande lärarpraktik, ger lärare möjlighet att ställa pedagogiska frågor, utforska bevis och fatta välgrundade beslut om undervisningsstrategier och lärandemiljöer.

I stället för att bestämma åtgärder baserade enbart på statistik och mätvärden, prioriterar DIT lärarens handlingsfrihet, kontextuell förståelse och etiskt ansvar, mer specifikt studenternas integritet, datasäkerhet och pedagogisk relevans. Den omfattar ett studentcentrerat etos samtidigt som den erkänner att meningsfull, hållbar förbättring i undervisningen börjar med lärarnas välgrundade insikter och behov.

Datainformerad undervisning

En robust uppsättning pågående metoder som fokuserar på att bedöma studenters lärande, analysera bedömningsdata och justera undervisningen som svar på bedömningsdata i avsiktliga cykler (dagligen, veckovis osv.).

Referens för definitionen (engelska, cde.state.co.us)

Datainformerad utbildning (DInE)

Att använda utbildningsdata, analyser och insikter för att förbättra undervisning, lärande och beslutsfattande samtidigt som mänsklig expertis, pedagogiska principer och kontextuell förståelse förblir centrala i processen.

Till skillnad från datadriven utbildning, som enbart förlitar sig på kvantitativa mätvärden, integrerar datainformerad utbildning datainsikter och professionellt omdöme för att fatta etiska och effektiva utbildningsbeslut.

Datainformerat beslutsfattande

Använda fakta, mätvärden och data som en stödjande resurs för att vägleda strategiska affärsbeslut som överensstämmer med dina mål, syften och initiativ.

Datainformerat lärande

Datainformerat lärande (DIL) är en studentcentrerad process inom datainformerad utbildning (DInE) som ger studenter möjlighet att aktivt engagera sig i data om sitt eget lärande för att fatta välgrundade beslut, reflektera över utveckling och anpassa strategier för utveckling. Det stöder utvecklingen av dataförståelse och självreglerat lärande, vilket gör det möjligt för studenter att tolka feedback, sätta mål och ta ansvar för sin utbildningsresa.

DIL betonar studentens handlingsfrihet och säkerställer att användningen av data styrs av studenternas behov, preferenser och sammanhang. Etiska överväganden som integritet, säkerhet och samtycke är centrerade kring studenten, vilket säkerställer att DIL gynnar studenten.

Referens för definitionen (engelska, asistdl.onlinelibrary.wiley.com)

Datainsamling

Processen att samla in data; sammanställa data och datahämtning.

Referens för definitionen (engelska, op.europa.eu)

Dataregistrering

Datainsamling; registrering av data.

Referens för definitionen (engelska, op.europa.eu)

Datautvinning

Att analysera stora databaser för att generera ny information.

Datavisualiseringar

Representation av data i grafiska format som diagram, grafer, dashboards eller infografik. Detta gör det lättare att se trender, identifiera samband och upptäcka datadrivna insikter från stora, komplexa datamängder. Dessa insikter kan öka effektiviteten, intäkterna och vinsterna för organisationen.

Deskriptiva analyser

Sammanfatta och tolka historiska data för att få insikter i händelser, mönster och trender inom utbildning. Det innebär utforskning och granskning av data genom olika statistiska tekniker, visualiseringar och KPI-rapporter för att ge en tydlig förståelse för vad som har hänt. Detta ger en grund för beslutsfattande, prestationsutvärdering och operativa förbättringar.

Referens för definitionen (engelska, qlik.com)

Dynamisk data

Data som uppdateras ofta eller i realtid, särskilt på grund av sin volatilitet eller snabba föråldring. Dynamiska data står i kontrast till statiska data.

Referens för definitionen (engelska, op.europa.eu)

Identifierbar data

De registrerade är identifierbara om de direkt eller indirekt kan identifieras, särskilt med hänvisning till en identifierare såsom ett namn, ett identifikationsnummer, platsdata, en online-identifierare eller en av flera särskilda egenskaper, som uttrycker dessa fysiska personers fysiska, fysiologiska, genetiska, psykiska, kommersiella, kulturella eller sociala identitet.

Referens för definitionen (engelska, gdpr-info.eu)

Informerad lärandemodell

En modell som föreslår sätt att göra det möjligt för studenter att använda data med fokus på lärande inom deras ämnesområde. Informerat lärande innebär att använda information kreativt och reflekterande för att förbättra lärandet. Det är lärande som drar nytta av de olika sätt på vilka vi använder information i akademi, profession och samhälle.

Lärandeanalys

Mätning, insamling, analys och rapportering av data om studenter och deras sammanhang i syfte att förstå och optimera lärande och de miljöer där det sker.

Referens för definitionen (engelska, solaresearch.org)

Lärandemiljö

Lärandemiljö hänvisar till de olika fysiska platser, sammanhang och kulturer där studenter lär sig. Eftersom studenter kan lära sig i en mängd olika miljöer, såsom platser utanför skolan och utomhusmiljöer, används termen ofta som ett mer korrekt eller föredraget alternativ till klassrum, som har mer begränsade och traditionella konnotationer (t.ex. ett rum med rader av bänkar och en svart tavla).

Termen omfattar också kulturen i en skola eller klass - dess ledande etos och egenskaper, inklusive hur individer interagerar med och behandlar varandra - samt de sätt som lärare kan organisera en pedagogisk miljö för att underlätta lärande.

Referens för definitionen (engelska, edglossary.org)

Lärarcentrering

Lärarcentrering främjar att till vara på lärares intressen kring pedagogik och didaktik i undervisningen för att förbättra undervisningskvaliteten.

Referens för definitionen (engelska, doi.org)

Lärosätesanalys

Processen att utvärdera och analysera organisationsdata som tas emot från universitetssystem för rapporterings- och beslutsfattande.

Referens för definitionen (engelska, er.educause.edu)

Maskininlärning

Användning och utveckling av datorsystem som kan lära sig och anpassa sig utan att följa explicita instruktioner genom att använda algoritmer och statistiska modeller för att analysera och dra slutsatser från mönster i data.

Referens för definitionen (engelska, devopscon.io)

Personuppgift

All information som direkt kan hänföras till en individ (den registrerade).

Referens för definitionen (engelska, agile-edu.eun.org)

Policy för DInE

En uppsättning vägledande principer, regler eller handlingsplaner som antagits av organisationen eller institutionen för att uppnå specifika mål för DInE. Den tillhandahåller ett strukturerat ramverk för beslutsfattande och hjälper till att säkerställa konsekvens, ansvarsskyldighet och överensstämmelse med bredare mål.

Processutvinning

En familj av tekniker för att analysera händelsedata för att förstå och förbättra operativa processer.

Referens för definitionen (engelska, link.springer.com)

Samtyckesformulär för DInE

En användares uttryckliga tillstånd att samla in, lagra, bearbeta och eventuellt vidare dela sina data. Användaren måste informeras om hur informationen samlas in och vad som kommer att göras med den.

Stordata

Datamängder som är stora och komplexa och svåra att bearbeta med vanliga IKT-tillämpningar. I de flesta definitioner beskrivs stordata som omfattande (den har en stor volym), heterogen (den kommer från olika källor och i många olika format) och insamlad i nära realtid. I vissa definitioner betonas också att data måste vara tillförlitliga.

Referens för definitionen (engelska, op.europa.eu)

Strategi för DInE

En handlingsplan utformad för att uppnå ett långsiktigt eller övergripande mål för DInE.

Studentcentrering

Det studentcentrerade tillvägagångssättet främjar en lärandemiljö där studenterna känner sig sedda, hörda och stöttade, vilket också fokuserar på att besvara studenternas frågor.

Undersökande lärarpraktik

En process där lärare identifierar frågor för undersökning i sin praktik och sedan utformar en process för att samla in bevis om studenters lärande som ligger till grund för deras efterföljande lärandedesigner.

Referens för definitionen (engelska, doi.org)

Undervisningsanalys

Undervisningsanalys (TA) kombinerar pedagogisk expertis, visuell analys och designbaserad forskning för att stödja lärares diagnostiska pedagogiska förmåga att använda data och evidens för att förbättra undervisningskvaliteten.

Referens för definitionen (engelska, doi.org)

Uppförandekod för DInE

Instruktioner som anger utbildningsinstitutioners ansvar för att säkerställa att DInE genomförs ansvarsfullt, lämpligt och effektivt.

Referens för definitionen (engelska, jisc.ac.uk)