Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Vanliga frågor och svar om kursvärdering och kursutveckling (FAQ)

Här hittar du svar på vanliga frågor om kursvärdering, kursanalys och kursutveckling. Har du fler frågor kan du alltid kontakta oss.

Om du får ett felmeddelande

Får du ett felmeddelande när du försöker gå in på Course Evaluation i Canvas första gången? Det kan bero på att ditt konto inte är skapat. Då behöver du logga in i admingränssnittet genom att gå in på courseevaluations.edu.kth.se/admin  och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Hör mer om systemet och få stöd på frågestunder med E-lärande under ett flertal tillfällen i vår.

Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys

Övergripande frågor

Vad behöver jag som lärare göra för att publicera kursenkät eller kursanalys?

Du som lärare behöver inte göra något förrän det är dags att skriva och fylla i kursanalys. Allt annat sker automatiskt via Canvas. Om du vill kan du justera enkäten genom att lägga till frågor, justera startdatum, välja till moderering av fritextsvar eller lägga till fler behöriga personer innan den publiceras för studenterna.

Process och tidplan för kursvärdering och kursanalys

Vad är kursenkät och kursanalys?

Kursenkäten är den enkät studenter fyller i för att ge sin värdering av och åsikter om kursen. Kursenkät publiceras automatiskt i kursrummet i Canvas för varje kurstillfälle. Enkäten utgår från en KTH-gemensam mall, men det går att lägga till frågor innan den publiceras för studenter. 

Mall för kursenkät

Kursanalysen kan baseras på flera källor såsom studentfeedback (via bland annat kursenkät), olika sorters kurs- eller programmöten (exempelvis kursanalysmöte), examinationer, samt lärarnas egna reflektioner. Kursanalys fylls i via Canvas. En mall att fylla i publiceras automatiskt i kursrummet i slutet av varje kurs och du som lärare får ett mejl när mallen finns tillgänglig.

Mall för kursanalys

Kan jag fortsatt använda LEQ, det system som tidigare användes för kursvärdering?

Nej, det nya automatiserade systemet som är integrerat i Canvas ersätter LEQ. Alla kurser använder det nya systemet från och med läsperiod 3, VT25.

Kommer mina tidigare enkäter från LEQ fortsatt finnas tillgängliga?

Ja, vi kommer spara äldre enkäter och kursanalyser från LEQ-systemet för arkivering.

Kan jag bestämma över alla tidsramarna i systemet?

Du kan justera de flesta datum, men i och med att systemet för kursvärdering och kursanalys är automatiserat behöver vissa datum vara fasta. Tidsramarna har testats på olika sätt och beslutats av projektgruppen tillsammans med dekanus och kvalitetssamordningen. Tidsramarna testas också fortsatt under utrullning av systemet och kan komma att ändras.

Varför står det "Course evaluation" på engelska i Canvas?

Systemet har bara stöd för ett språk, och då har KTH valt att visa det på engelska i Canvas av tillgänglighetsskäl.

Frågor om kursenkät

Mall för kursenkät

Vad är en kursenkät?

Kursenkäten är den enkät studenter fyller i för att ge sin värdering av och åsikter om kursen.

Vem är enkätägare?

Enkätägare är som standard kursansvarig lärare. Det går att ändra eller lägga till fler behöriga personer. Enkätägare får påminnelsemejl från systemet inför att kursenkät ska publiceras och när kursenkäten stängts och kursanalys kan göras.

Kan jag skapa egna frågor i enkätmallen?

Ja, du kan skapa egna frågor i enkätmallen och det finns ingen gräns på hur många du kan skapa. Du kan skapa frågor av två typer, dels frågor med fasta svarsalternativ på en skala 1-5, dels frågor med fritextsvar.

Kan jag välja bort de öppna frågorna i mallen, som har fritextsvar?

Nej, du kan inte välja bort några av de fasta frpgorna i mallen. Du kan dock välja till att fritextsvar modereras för att hantera olämpliga kommentarer.

Behöver jag publicera kursenkät eller görs det automatiskt?

Kursenkäten för din kurs publiceras automatiskt i Canvas. Innan publicering får du som kursansvarig lärare (eller enkätägare) ett mejl med information om när enkäten publiceras, så att du hinner anpassa enkäten vid behov.

När publiceras kursenkäten?

Som standard publiceras kursenkäten måndagen efter kurstillfällets slutdatum. Däremot har du möjlighet att justera startdatum för enkäten.

Det har skapats flera enkäter för min kurs. Kan jag slå ihop flera kursenkäter till en, exemplevis om min kurs har flera kurstillfällen?

I systemet skapas per automatik en kursenkät per kurstillfälle (inte kursomgång), även om du slagit ihop flera kurstillfällen i kursrummet i Canvas.

Från och med läsperiod 4 VT25 kan du slå ihop enkäter från flera kurstillfällen så att alla studenter svarar på en och samma enkät. Hör av dig it-support@kth.se  i god tid innan läsperiod 4 startar så hjälper vi dig.

I läsperid 3 VT25 är det tyvärr inte möjligt att slå ihop flera kursenkäter.

Vad är skillnaden mellan kurstillfälle och kursomgång?

Kurstillfälle: Instans av en kursomgång som studenter söker och antas till. Programstudenter, betalande studenter och fristående studenter antas till olika kurstillfällen men undervisas sedan i samma kursomgång. Kurstillfällen ska alltså grupperas ihop till en kursomgång.

Kursomgång: Ett praktiskt genomförande av en kurs. Kursomgången har en gemensam starttidpunkt, gemensam kurstakt och normalt gemensam undervisning för en studentgrupp. Schemat läggs per kursomgång och kurs-PM utformas per kursomgång.

När måste jag senast göra ändringar i kursenkäten?

Ändringar i kursenkäten behöver göras innan den publiceras. Se ovan två frågor för mer info om publicering av kursenkät.

Kommer jag kunna fortsätta göra kursenkät i andra former?

Ja, du får gärna komplettera den automatiska enkäten med andra metoder såsom extra enkäter eller diskussioner med studenter. Det nya systemet som integreras i Canvas är bara en del i arbetet med kursanalys.

Kan jag exportera data från kursenkäter?

Det kommer finnas möjlighet att dra ut data och rapporter från kursenkäter i det nya systemet.

Frågor om kursanalys

Mall för kursanalys

Vad innehåller kursanalysen?

Kursanalysen kan baseras på flera källor såsom studentfeedback (via bland annat kursenkät), kursanalysmöte, examinationer, samt lärarnas egna reflektioner. Kursanalys fylls i via Canvas. En mall att fylla i publiceras i kursrummet automatiskt i slutet av varje kurs och du som lärare får påminnelse per mejl när den finns tillgänglig att fylla i.

I kursanalys finns det möjlighet att skriva både publika och interna reflektioner. Interna reflektioner syns bara för kursansvarig lärare och eventuella andra tillagda behöriga användare som jobbar med utveckling av kursen, exempelvis programansvarig (PA), grundutbildningsansvarig (GA) eller prefekt.

Fritextsvar från enkäten är bara synlig för dig som lärare och andra behöriga, och publiceras aldrig för studenter eller andra externt.

När kursanalysen är klar publiceras den i kursrummet i Canvas. Information om planerade ändringar till kommande kursomgångar publiceras även på kurssidan i Om kursen.

Behöver jag publicera kursanalys eller görs det automatiskt?

Kursanalysen publiceras automatiskt i kursrummet i Canvas 7 veckor (49 dagar) efter kursomgångens slutdatum. Saknas ifylld kursanalys publiceras bara resultat från kursenkäten. Är du klar med kursanalysen innan 7 veckor går det att publicera den tidigare.

Vilka kan se de egna interna reflektionerna i kursanalysen?

Kursansvarig lärare och andra behöriga såsom prefekt, PA eller GA har tillgång till del två av kursanalysen med lärarens reflektioner och studenternas fritextsvar från kursenkäten. Den publiceras inte publikt.

Terminologi

Enkätägare: Den person som ansvarar för kursenkäten. Enkätägare är som standard kursansvarig lärare. Det går att ändra eller lägga till fler personer som ansvarar för enkäten.

Kursvärdering: Den värdering studenter gör av kursen exempelvis genom att besvara kursenkäten. 

Rapport: Två rapporter skapas efter att kursenkäten stänger för svar, en med fritextsvar och en utan. Rapporterna är basen för kursanalysen. Görs ingen kursanalys publiceras resultat av kursenkät utan fritextsvar.

Kursanalys: Analys gjord av kursansvarig lärare med bland annat resultatet av kursvärdering som grund. Även lärdomar från exempelvis kursnämndsmöten och andra kontakter med studenter under kursens gång kan tas med i analysen.

Kursdata: Statistisk information om kursen och kursomgången, till exempel kursens antal poäng, antal registrerade studenter och ansvariga lärare.

Kursnämnd: Varje kurs ska ha en kursnämnd bestående av studenter som går kursen som träffar läraren och kan framföra kursdeltagarnas åsikter.

Kurstillfälle: Instans av en kursomgång som studenter söker och antas till. Programstudenter, betalande studenter och fristående studenter antas till olika kurstillfällen men undervisas sedan i samma kursomgång. Kurstillfällen ska alltså grupperas ihop till en kursomgång. Kursenkäter skapas per kurstillfälle.

Kursomgång: Ett praktiskt genomförande av en kurs. Kursomgången har en gemensam starttidpunkt, gemensam kurstakt och normalt gemensam undervisning för en studentgrupp. Schemat läggs per kursomgång och kurs-PM utformas per kursomgång.

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgångar från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .