Kursvärdering och kursutveckling är en viktig del i KTH:s kvalitetsarbete. För att kontinuerligt utveckla kurser ges studenter, doktorander och lärare möjlighet att tycka till och reflektera om kurser genom verktyg som kursenkät och kursanalys.
Om du får ett felmeddelande
Får du ett felmeddelande när du försöker gå in på Course Evaluation i Canvas första gången? Det kan bero på att ditt konto inte är skapat. Då behöver du logga in i admingränssnittet genom att gå in på courseevaluations.edu.kth.se/admin och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.
Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25
De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.
Här listar vi det som ännu inte fungerar som det är tänkt i det nya systemet. Lösningar är på väg.
Moderering av fritextsvar är inte fullt implementerat.
Åtgärdsplaner initieras ännu inte automatiskt.Kursenkäter skapas automatisk per kurstillfälle, och i läsperiod 3 VT25 är det inte möjligt att slå ihop kursenkäter för flera kurstillfällen. Från och med läsperiod 4 VT25 kan du slä ihop kursenkäter så studenterna svarar på en och samma enkät. Kontakta it-support@kth.se i god tid innan läsperiod 4 startar så hjälper vi dig.
Arbetet med att värdera och utveckla kurser är en del av KTH:s övergripande kvalitetsarbete inom utbildning. Kurser ska utvärderas årligen genom verktyg som kursvärdering och kursanalys. Här kan du läsa mer om KTH:s övergripande kvalitetsarbete för utbildning.
Här ser du hur processen för kursvärdering och kursanalys ser ut, steg för steg från det att kursenkät skapas till att kursanalys genomförs och eventuell åtgärdsplan upprättas. I processen ser du vad som sker och när, samt instruktioner för hur du anpassar en kursenkät och hur du fyller i kursanalys.
I slutet av kurser ges studenter och doktorander möjlighet att ge sin åsikt via kursenkät direkt i Canvas. Kursenkäter är automatiserade men du som lärare har flera möjligheter att anpassa enkäten så den passar kursen.
Alla kurser på KTH ska följas upp årligen. Genom kursanalys, som kan baseras på bland annat resultat från kursenkäter, kursmöten och andra lärdomar från kursens gång, kan du som lärare reflektera kring kursen och hur den kan utvecklas till framtida kursomgångar.
Det finns vissa krav och riktlinjer, både från KTH och lagstiftning, som berör kursvärdering och kursanalys. De flesta krav uppfylls per automatik genom de automatiska kursenkäterna i Canvas, men du behöver aktivt skriva en kursanalys för att uppfylla KTH:s riktlinjer och lagkraven.
Här hittar du vanliga frågor och svar om kursvärdering, kursenkäter, kursanalys och kursutveckling. Vi har även samlat terminologi och andra uttryck som kan vara bra att hålla koll på.
Om du undrar något om kursenkät, kursanalys eller KTH:s kvalitetsarbete i stort, kontakta kvalitetssamordning@kth.se
Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25
Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgånger från läsperiod 3.
I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .