Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Mall för kursenkät

Här ser du hur mallen ser ut för kursenkäter för KTH:s kurser.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Vill du ha tidigt tillträde till det nya systemet? Du kan anmäla dig för att få tidigt tillträde och testa systemet redan i läsperiod 2, HT24. Skicka din anmälan senast 2 december.

Anmäl din kurs för tidigt tillträde i P2

Hör mer om det nya systemet på ett informationsmöte 20 november  eller på Storträffen 28 november .

Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys

Nedan ser du har mallen för kursenkäter ser ut, med både frågor och vilken typ av svar man kan lämna när enkäten fylls i. Du som lärare kommer också kunna lägga till egna frågor och anpassa enkäten efter din kurs behov.

Mallen har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av lektorer och representanter från THS, med stöd av kvalitetssamordnarna vid ledningskansliet. Den har testats på olika typer av kurser för att se att mallens frågor passar exempelvis både grund- och examensarbetskurser.

Mall: Kursenkät

Skala för frågor 1–8 och 11:

Stämmer mycket bra (5)

Stämmer ganska bra (4)

Stämmer varken bra eller dåligt (3)

Stämmer ganska dåligt (2)

Stämmer mycket dåligt (1)

Inte relevant, ingen uppfattning, vill inte svara (-)

Ta ställning till kursen enligt följande bedömningsområden:

1. Kursinformationen var välorganiserad, med tydliga lärandemål och förväntningar.

Exempelvis: Informationen var överskådlig, gick att förstå, fanns tillgänglig i god tid, kommunicerade lärandemål och krav.

2. Kursens upplägg gav ett bra stöd för mitt lärande.

Exempelvis: Stimulerande och utmanande undervisningsaktiviteter, uppgifter för egna studier, projekt.

3. Kursen gav tillfällen att hålla koll på hur jag låg till och förstå vad jag behövde göra för att lyckas med kursen.

Exempelvis: Tillfälle att träna på att själv använda kunskaperna, olika former av återkoppling, klara kursen motsvarande min egen ambitionsnivå.

4. Jag deltog aktivt i kursens olika moment och studerade kontinuerligt.

Exempelvis: Deltog i schemalagda aktiviteter, grupparbeten eller projekt, studerade självständigt, sökte svar på mina frågor.

5. Jag kände mig inkluderad och respekterad i den här kursen.

Exempelvis: Jag var bekväm med att tala inför gruppen, svara på lärarens frågor och jag blev lyssnad på.

6. Kursen hade rimligt omfång och arbetsbelastning.

Exempelvis: Mängden innehåll motsvarade antalet högskolepoäng, lagom arbetsbelastning, jämnt fördelad.

7. Examinationen var meningsfull.

Exempelvis: Tydlig koppling mellan kursens mål och vad som examinerades, examinationen gav tillfälle att lära, inriktad på förståelse och förmåga att använda kunskaperna, rättvis bedömning.

8. Kursen känns relevant och jag har utvecklat min kompetens.

Exempelvis: Relevant i förhållande till utbildningen och/eller arbetslivet, meningsfull för min egen utveckling.

9. Vad har fungerat bra i kursen?

Fritextsvar.

10. Vad kan utvecklas i kursen?

Fritextsvar.

11. Mitt samlade intryck av kursen avseende såväl genomförande som innehåll är att den är bra.

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgånger från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .

Här kan du läsa om projektet för att ta fram det nya systemet: Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys