Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Justera kursenkät via Canvas

Innan kursenkäten skickas ut har du som kursansvarig möjlighet att lägga till frågor samt justera datumen för när enkäten skickas ut. På den här sidan hittar du vägledning kring hur du hittar enkäten i Canvas och gör dessa justeringar.

Får du ett felmeddelande?

Om du får ett felmeddelande vid första inloggning på Course Evaluation i Canvas kan det bero på att ditt konto inte är skapat. Logga då in via courseevaluations.edu.kth.se/admin  och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som används från och med läsperiod 3 i VT25. Det ersätter det tidigare systemet, LEQ.

Hör mer om systemet och få stöd på frågestunder med E-lärande under ett flertal tillfällen i vår.

Hitta enkäten

Du hittar enkäten genom att gå in i kursrummet i Canvas och klicka på "Course Evaluation" i kursmenyn. Det kan komma upp en ruta som ber dig godkänna att funktionen får tillgång till ditt konto. Klicka i så fall på ”Godkänn” (Authorize). Sedan visas en vy där du ser din kursenkät, enkätens status och vilka datum den ska vara öppen. Enkätens standardspråk är kurstillfällets undervisningsspråk.

I enkätvyn visas namnet på kursenkäten samt status och datum för enkäten.

Justera datum för enkätutskick

Om du klickar på din enkät kommer du till en vy för enkätens inställningar. Där kan du justera datumet som enkäten skickas ut. När enkäten skapas så är det inställt att enkäten ska skickas ut måndagen efter kursens slutdatum, men du kan ändra detta till upp till 35 dagar tidigare eller upp till 7 dagar senare. Du ändrar datum genom att under "Enkäten öppnas" (The survey opens) välja ett datum i datumväljaren. Datumet för när enkäten stänger är låst till 11 dagar efter ditt valda startdatum.

Vid fältet för "Enkäten öppnas" går det att välja datum med en datumväljare

Klicka på "Spara" (Save) för att spara ditt valda datum. Obs! Om du väljer dagens datum så kommer enkäten inte publiceras direkt utan vid nästa synk, som sker under natten.

Lägg till behöriga användare

Om du som kursansvarig vill lägga till andra som ska ha behörighet att justera enkäten så kan du lägga till dem under fältet "Behöriga användare". Klicka på "Lägg till användare", sök fram personen du vill lägga till, markera kryssrutan bredvid personens namn, och klicka på "OK". Glöm inte att spara innan du lämnar sidan. 

Obs! Det är bara kursansvarig som kan fylla i kursanalysen.

Aktivera granskning av fritextsvar

Om du aktiverar funktionen "Granskning av fritextsvar" så kommer någon att granska fritextsvaren som studenterna skriver när de svarar på enkäten. Observera att detta innebär att detta innebär att det dröjer några dagar innan du kan se resultatet efter att enkäten stängts.

Lägg till frågor

För att lägga till frågor går du in på fliken "Innehåll" (Content) i enkäten. Längst ner under de gemensamma frågorna finns en grön +-knapp. Klicka på den för att lägga till en fråga. Då kommer det upp en ruta där du kan välja vilken frågetyp du vill ha. Du kan lägga till frågor av typerna Ja/Nej, radioknapp och fritext. För fritextsvar innebär "Textfält" (Field) en mindre textruta och "Textarea" (Memo) en större textruta.

Ruta för att välja frågetyp

När du har lagt till en fråga så sparas den automatiskt. 

Obs! Översätt egenskapade frågor

Studenterna kan se enkäten både på svenska och engelska, och därför är det bra att översätta frågorna du skapar själv. Detta gör du genom att klicka på pennan till höger om frågan och sedan växla språk överst i redigeringsrutan som visas. Om du inte lägger till någon översättning så visas frågan på det språk som du skrivit in den från början.

Vid frågan finns en knapp som heter "Avancerad redigering"
Överst i den avancerade frågeeditorn väljer du vilket språk du vill redigera frågan på