Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Åtgärdsplan för kurser

Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas för kurser med behov av särskild utveckling. I åtgärdsplanen har du större utrymme att både analysera och utveckla kursen. Här kan du läsa om vad en åtgärdsplan bör innehålla, i vilka fall den kan upprättas och hur en åtgärdsplan fylls i.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Vill du ha tidigt tillträde till det nya systemet? Du kan anmäla dig för att få tidigt tillträde och testa systemet redan i läsperiod 2, HT24. Skicka din anmälan senast 2 december.

Anmäl din kurs för tidigt tillträde i P2

Hör mer om det nya systemet på ett informationsmöte 20 november  eller på Storträffen 28 november .

Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys

Process för åtgärdsplaner är under arbete

Just nu tas det fram processer och arbetssätt för åtgärdsplaner. När arbetet är klart kommer mer information om åtgärdsplan publiceras här.

Varför upprättas en åtgärdsplan?

Om en kurs har behov av särskild utveckling ska en åtgärdsplan tas fram för kursen. Utvecklingsbehov kan identifieras i samband med kursvärdering, kursanalys eller genom någon annan form av uppföljning.

En åtgärdsplan kan initieras på två olika sätt:

  1. På eget initiativ av dig som är kursansvarig, examinator, programansvarig eller prefekt.
  2. Automatiskt av systemet för kursvärdering i Canvas, om medelvärdet för studenternas svar på kursenkätens sista fråga ligger under 3.0.

Orsaker att på eget initiativ begära åtgärdsplan kan vara ett större utvecklingsbehov än vad som ryms inom normal kursutveckling, ett behov att utveckla progressionen inom ett program, behov av ämnesmässig förnyelse, en plötslig förändring i genomströmning, eller långvarig låg genomströmning.

Vad innehåller åtgärdsplanen?

I åtgärdsplanen beskriver du som kursansvarig vilka åtgärder som planeras till nästa gång kursen ges. Även orsaken till åtgärdsplan (om annan än kursenkätens resultat) kan anges.

Planen tas fram med stöd av kollegor och studenter. Du behöver därför samla in information från flera håll, exempelvis från studentrepresentanter via kursnämnd, studienämndsordförande (SNO) eller programansvarig student (PAS), och från kollegor såsom programansvarig (PA), prefekt eller andra lärare. Nyttja de möten som redan finns planerade så blir arbetet mer effektivt.

Åtgärderna som listas i åtgärdsplanen är, till skillnad från kursanalysen, bindande och kommer att följas upp av prefekten. Åtgärdsplanen publiceras inte för studenter, utan går till programansvarig och prefekt. Kursansvarig kan välja att informera studenterna om de planerade åtgärderna.

Process för åtgärdsplan

Arbetet med åtgärdsplaner kan delas upp i fem steg.

1. Åtgärdsplanen initieras

Åtgärdsplan kan initieras på två olika sätt:

  1. På eget initiativ av dig som är kursansvarig, examinator, programansvarig eller prefekt. Den som initierar åtgärdsplan ger en kort beskrivning av orsaken.
  2. Automatiskt av systemet för kursvärdering i Canvas, om medelvärdet på svaren på sista frågan i kursenkäten (mitt samlade intryck av kursen avseende såväl genomförande som innehåll är att den är bra) ligger under 3.0 av 5.0.

2. Åtgärdsplanen upprättas av kursansvarig

Kursansvarig upprättar åtgärdsplanen med stöd av exempelvis kollegor och institutionens prefekt. Informationsinsamling för vidare analys samt samråd med studenter och programansvarig kan behövas. När åtgärdsplanen är klar skickas den till programansvarig.

3. Åtgärdsplanen godkänns av programansvarig

Programansvarig godkänner planen om hen tycker den innehåller tillräckliga åtgärder. Om ändringar behövs går den tillbaka till kursansvarig för revidering. När åtgärdsplanen är godkänd av programavsarig skickas den till prefekt.

4. Åtgärdsplanen beslutas av prefekt

Prefekt beslutar att åtgärdsplanen ska genomföras. Om ändringar behövs går den tillbaka till kursansvarig för revidering.

5. Åtgärder genomförs

När planen är beslutad genomförs de åtgärder som ingår i planen. Åtgärderna ska vara genomförda till nästa gång kursen genomförs, med undantag för kurser som ges ofta.

Ansvar för åtgärdsplan

Åtgärdsplan upprättas av kursansvarig och/eller examinator med stöd av den institutionen som ger kursen. Programansvarig godkänner att åtgärderna är tillräckliga. Prefekten ansvarar för att åtgärdsplan tas fram, att planerade åtgärder genomförs, och att avsätta medel/personal till de åtgärder som beslutas. I övrigt involveras de funktioner som krävs för att vidta relevanta åtgärder.

Grundutbildningsansvarig eller forskarutbildningsansvarig på skolan samt berörd programansvarig ska informeras om åtgärdsarbetet och ansvarar för att åtgärdsplanerna följs upp i god tid inför att kursen ges igen för att se om planerade åtgärder har vidtagits eller kvarstår.

Framtagandet och uppföljningen av åtgärdsplaner, inklusive hanteringen av åtgärder som kvarstår, hanteras enligt respektive skolas rutiner.

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgånger från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .

Här kan du läsa om projektet för att ta fram det nya systemet: Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys