Åtgärdsplan för kurser
Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas för kurser med behov av särskild utveckling. I åtgärdsplanen har du större utrymme att både analysera och utveckla kursen. Här kan du läsa om vad en åtgärdsplan bör innehålla, i vilka fall den kan upprättas och hur en åtgärdsplan fylls i.
Varför upprättas en åtgärdsplan?
Om en kurs har behov av särskild utveckling ska en åtgärdsplan tas fram för kursen. Utvecklingsbehov kan identifieras i samband med kursvärdering, kursanalys eller genom någon annan form av uppföljning.
En åtgärdsplan kan initieras på två olika sätt:
- På eget initiativ av dig som är kursansvarig, examinator, programansvarig eller prefekt.
- Automatiskt av systemet för kursvärdering i Canvas, om medelvärdet för studenternas svar på kursenkätens sista fråga ligger under 3.0.
Orsaker att på eget initiativ begära åtgärdsplan kan vara ett större utvecklingsbehov än vad som ryms inom normal kursutveckling, ett behov att utveckla progressionen inom ett program, behov av ämnesmässig förnyelse, en plötslig förändring i genomströmning, eller långvarig låg genomströmning.
Vad innehåller åtgärdsplanen?
I åtgärdsplanen beskriver du som kursansvarig vilka åtgärder som planeras till nästa gång kursen ges. Även orsaken till åtgärdsplan (om annan än kursenkätens resultat) kan anges.
Planen tas fram med stöd av kollegor och studenter. Du behöver därför samla in information från flera håll, exempelvis från studentrepresentanter via kursnämnd, studienämndsordförande (SNO) eller programansvarig student (PAS), och från kollegor såsom programansvarig (PA), prefekt eller andra lärare. Nyttja de möten som redan finns planerade så blir arbetet mer effektivt.
Åtgärderna som listas i åtgärdsplanen är, till skillnad från kursanalysen, bindande och kommer att följas upp av prefekten. Åtgärdsplanen publiceras inte för studenter, utan går till programansvarig och prefekt. Kursansvarig kan välja att informera studenterna om de planerade åtgärderna.
Process för åtgärdsplan
Arbetet med åtgärdsplaner kan delas upp i fem steg.
1. Åtgärdsplanen initieras
Åtgärdsplan kan initieras på två olika sätt:
- På eget initiativ av dig som är kursansvarig, examinator, programansvarig eller prefekt. Den som initierar åtgärdsplan ger en kort beskrivning av orsaken.
- Automatiskt av systemet för kursvärdering i Canvas, om medelvärdet på svaren på sista frågan i kursenkäten (mitt samlade intryck av kursen avseende såväl genomförande som innehåll är att den är bra) ligger under 3.0 av 5.0.
2. Åtgärdsplanen upprättas av kursansvarig
Kursansvarig upprättar åtgärdsplanen med stöd av exempelvis kollegor och institutionens prefekt. Informationsinsamling för vidare analys samt samråd med studenter och programansvarig kan behövas. När åtgärdsplanen är klar skickas den till programansvarig.
3. Åtgärdsplanen godkänns av programansvarig
Programansvarig godkänner planen om hen tycker den innehåller tillräckliga åtgärder. Om ändringar behövs går den tillbaka till kursansvarig för revidering. När åtgärdsplanen är godkänd av programavsarig skickas den till prefekt.
4. Åtgärdsplanen beslutas av prefekt
Prefekt beslutar att åtgärdsplanen ska genomföras. Om ändringar behövs går den tillbaka till kursansvarig för revidering.
5. Åtgärder genomförs
När planen är beslutad genomförs de åtgärder som ingår i planen. Åtgärderna ska vara genomförda till nästa gång kursen genomförs, med undantag för kurser som ges ofta.
Ansvar för åtgärdsplan
Åtgärdsplan upprättas av kursansvarig och/eller examinator med stöd av den institutionen som ger kursen. Programansvarig godkänner att åtgärderna är tillräckliga. Prefekten ansvarar för att åtgärdsplan tas fram, att planerade åtgärder genomförs, och att avsätta medel/personal till de åtgärder som beslutas. I övrigt involveras de funktioner som krävs för att vidta relevanta åtgärder.
Grundutbildningsansvarig eller forskarutbildningsansvarig på skolan samt berörd programansvarig ska informeras om åtgärdsarbetet och ansvarar för att åtgärdsplanerna följs upp i god tid inför att kursen ges igen för att se om planerade åtgärder har vidtagits eller kvarstår.
Framtagandet och uppföljningen av åtgärdsplaner, inklusive hanteringen av åtgärder som kvarstår, hanteras enligt respektive skolas rutiner.