Alla kurser på KTH följs upp årligen så att de kan utvecklas kontinuerligt. Det görs främst genom kursanalys som kan baseras på bland annat resultat från kursenkäter, kursmöten och andra lärdomar under kursens gång.
Om du får ett felmeddelande
Får du ett felmeddelande när du försöker gå in på Course Evaluation i Canvas första gången? Det kan bero på att ditt konto inte är skapat. Då behöver du logga in i admingränssnittet genom att gå in på
courseevaluations.edu.kth.se/admin
och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.
Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25
De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet,
LEQ
, avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.
Här listar vi det som ännu inte fungerar som det är tänkt i det nya systemet. Lösningar är på väg.
Åtgärdsplaner initieras ännu inte automatiskt.
Kursenkäter skapas automatisk per kurstillfälle, och i läsperiod 3 VT25 är det inte möjligt att slå ihop kursenkäter för flera kurstillfällen. Från och med läsperiod 4 VT25 kan du slä ihop kursenkäter så studenterna svarar på en och samma enkät. Kontakta
it-support@kth.se
i god tid innan läsperiod 4 startar så hjälper vi dig.
Kursutveckling är centralt i KTH:s strävan att erbjuda utbildning av högsta kvalitet. Genom att kontinuerligt utveckla och analysera kurser säkerställer vi att innehållet och upplägget är aktuellt, relevant och anpassat efter studenternas och samhällets behov.
Process och tidplan för kursanalys
Här kan du se hur kursvärdering och kursanalys går till, steg för steg, samt tidplan.
Kursanalysen är den kursansvariga lärarens systematiska utvärdering av kursen. Den syftar till att främja en kontinuerlig utveckling och kvalitetssäkring. För kurser som ges inom ett program fungerar kursanalysen också som underlag för programuppföljning.
Kursanalys kan baseras på flera källor såsom studentfeedback (via bland annat
kursenkät
), olika sorters kurs- eller programmöten, examinationer, samt lärarnas egna reflektioner.
Kursanalys fylls i via Canvas. En mall att fylla i publiceras automatiskt i kursrummet i slutet av varje kurs och du som lärare får påminnelse per mejl när den finns tillgänglig att fylla i.
En begränsad del av kursanalysen publiceras automatiskt i kursrummet i Canvas. Viss kursdata och information om förändringar som införs till nästa kursomgång publiceras även under kursens
Om kursen
-sida.
Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas för kurser med särskilt behov av utveckling. I arbetet med åtgärdsplanen finns mer tid och större utrymme för att analysera och utveckla kursen.
Behöver du stöd för att komma igång med att utveckla din kurs? På den här sidan hittar du olika former av stöd som kan hjälpa dig med utvecklingen av din kurs.
Om du undrar något om kursenkät, kursanalys eller KTH:s kvalitetsarbete i stort, kontakta
kvalitetssamordning@kth.se
Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25
Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgångar från läsperiod 3.
I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via
Om kursen
.