Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Krav och riktlinjer för kursvärdering och kursutveckling

Det finns vissa krav och riktlinjer, både från KTH och lagstiftning, som berör kursvärdering och kursanalys. De flesta krav uppfylls genom det automatiska systemet för kursenkät i Canvas, men du behöver aktivt skriva en kursanalys för att uppfylla KTH:s riktlinjer och lagkraven.

KTH:s riktlinjer om kursvärdering och kursanalys

Här kan du se riktlinjerna KTH tagit fram för kursvärdering och kursanalys. Riktlinjerna ses just nu över och kommer att revideras inom kort.

Riktlinje om kursvärdering och kursanalys  (pdf 213 kB)

Lagkrav från högskoleförordningen

I kapitel 1 avsnitt 14 i högskoleförordningen regleras universitetets ansvar för att genomföra kursvärderingar och kursanalyser. De automatiserade kursenkäterna i Canvas uppfyller lagkraven genom att studenter alltid har möjlighet att ge sina synpunkter på kursen, men du behöver också genomföra kursanalysen då den innehåller information om åtgärder för att utveckla kursen framåt.

  • Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.
  • Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna. Förordning (2000:651).

Högskoleförordning (riksdagen.se)

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgånger från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .

Här kan du läsa om projektet för att ta fram det nya systemet: Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys