Krav och riktlinjer för kursvärdering och kursutveckling
Det finns vissa krav och riktlinjer, både från KTH och lagstiftning, som berör kursvärdering och kursanalys. De flesta krav uppfylls genom det automatiska systemet för kursenkät i Canvas, men du behöver aktivt skriva en kursanalys för att uppfylla KTH:s riktlinjer och lagkraven.
KTH:s riktlinjer om kursvärdering och kursanalys
Här kan du se riktlinjerna KTH tagit fram för kursvärdering och kursanalys. Det är med i riktlinjerna för kvalitetsarbetet inom utbildning.
Riktlinje om systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning (pdf 175 kB)
KTH jobbar systematiskt med kvalitetsarbete inom utbildningar på alla nivåer. Här kan du läsa mer om vilka delar som ingår i KTH:s kvalitetsarbete för utbildning, hur arbetet genomförs och hur ofta.
Kvalitetsarbete inom utbildning
Lagkrav från högskoleförordningen
I kapitel 1 avsnitt 14 i högskoleförordningen regleras universitetets ansvar för att genomföra kursvärderingar och kursanalyser. De automatiserade kursenkäterna i Canvas uppfyller lagkraven genom att studenter alltid har möjlighet att ge sina synpunkter på kursen, men du behöver också genomföra kursanalysen då den innehåller information om åtgärder för att utveckla kursen framåt.
- Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.
- Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna. Förordning (2000:651).
Högskoleförordning (riksdagen.se)