Mall för kursanalys
Här ser du hur mallen ser ut för kursanalyser som genomförs för KTH:s kurser. Mallen publiceras automatiskt i Canvas för varje kurs, och det är också där du fyller i kursanalysen.
Kursanalysen består av två delar:
- Del 1 innehåller data om kursen, studieresultat och resultat från exempelvis kursenkät. Data hämtas och presenteras automatiskt.
- Del 2 innehåller kursansvariges egna reflektioner, såsom hur kursen kan utvecklas framåt.
Mallen har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av lektorer och representanter från THS, med stöd av kvalitetssamordnarna vid ledningskansliet.
Del 1: Kursdata och resultat
Kursanalysens första del innehåller data och studieresultat från kursen, samt resultat från kursenkät och andra kursvärderingsmetoder.
Översikt av kursen
Nedan information inhämtas automatiskt från KOPPS eller motsvarande system för studiedokumentation.
- Kursens namn
- Kurskod
- Skola/Institution
- Perioder
- Examinator
- Kursansvarig
- Lärare
- Antal registrerade studenter
- Del av program (ja eller nej, om ja så anges vilket program)
- Examinationsmoment
- Kursens mål (efter genomgången kurs ska studenten kunna...)
Kursens utfall
Här visas utfallet av olika rapporterade moment från kursen. Kurser kan ha fler olika typer av examinationer.
Resultat från examination såsom tentamen (TENA), projektexamination (PROJ) och/eller annan typ av examination
Antal studenter som har inrapporterat resultat från examinationen samt tabell med betygsfördelningen på momentet och eventuell kort kommentar från kursansvarig lärare.
Samlat resultat på kursen
Antal studenter som har inrapporterat resultat från all examination på kursen samt graf med betygsfördelningen på hela kursen.
Resultat från kursvärdering
Här samlas resultat från de olika sätt som kursen har värderats på.
Den KTH-gemensamma kursvärderingsenkäten
Antal studenter som fyllt i kursvärderingsenkäten samt svarsfrekvensen i procent i förhållande till antalet förstagångsregistrerade studenter.
Grafisk presentation av kursvärderingsresultaten, utan fritextssvar.
Resultat från andra kursvärderingsmetoder så som kursnämndsmöten, fritextsvar i enkäten och lärares egna reflektioner
Resultat från andra sorter av kursvärderingar som gjorts under kursens gång. Det kan exempelvis vara sådant som uppkommit i kursnämndsmöten eller i studenternas fritextsvar i kursvärderingsenkäten. Kursansvarig lärare kan också skriva sina egna reflektioner, som hen vill ska synas för studenterna.
Del 2: Kursansvarig lärares reflektioner
Kursanalysens andra del innehåller kursansvarig lärares egna reflektioner. Reflektionerna i del två är interna och syns bara för läraren själv och andra relevanta funktioner internt, exempelvis programansvarig, undantaget den sista punkten (Förändringar som införs till nästa kursomgång) som publiceras på kursens publika Om kursen -sida tillsammans med kursdata.
Notera förändringar som skett sedan förra kursomgången
Beskrivning av de ändringar som gjorts sedan förra kursomgången.
Vad fungerade bra med kursen?
Beskrivning av det som fungerat bra med nuvarande kursomgång.
Hur kan kursen utvecklas i framtiden?
Beskrivning av på vilka sätt kursen kan tänkas utvecklas till kommande kursomgångar.
Förändringar som införs till nästa kursomgång
Kursansvarig lärare summerar sin analys och beskriver vilka förändringar som införs till nästa gång. Förändringarna sammanställs i punktlista utifrån kursvärderingsresultat och övrig relevanta kursdata. Punktlistan publiceras i Canvas och Om kursen och blir synlig för studenter.