Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Mall för kursanalys

Här ser du hur mallen ser ut för kursanalyser som genomförs för KTH:s kurser. Mallen publiceras automatiskt i Canvas för varje kurs, och det är också där du fyller i kursanalysen.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Vill du ha tidigt tillträde till det nya systemet? Du kan anmäla dig för att få tidigt tillträde och testa systemet redan i läsperiod 2, HT24. Skicka din anmälan senast 2 december.

Anmäl din kurs för tidigt tillträde i P2

Hör mer om det nya systemet på ett informationsmöte 20 november  eller på Storträffen 28 november .

Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys

Kursanalysen består av två delar:

  • Del 1 innehåller data om kursen, studieresultat och resultat från exempelvis kursenkät. Data hämtas och presenteras automatiskt.
  • Del 2 innehåller kursansvariges egna reflektioner, såsom hur kursen kan utvecklas framåt.

Mallen har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av lektorer och representanter från THS, med stöd av kvalitetssamordnarna vid ledningskansliet.

Del 1: Kursdata och resultat

Kursanalysens första del innehåller data och studieresultat från kursen, samt resultat från kursenkät och andra kursvärderingsmetoder.

Översikt av kursen

Nedan information inhämtas automatiskt från KOPPS eller motsvarande system för studiedokumentation.

  • Kursens namn
  • Kurskod
  • Skola/Institution
  • Perioder
  • Examinator
  • Kursansvarig
  • Lärare
  • Antal registrerade studenter
  • Del av program (ja eller nej, om ja så anges vilket program)
  • Examinationsmoment
  • Kursens mål (efter genomgången kurs ska studenten kunna...)

Kursens utfall

Här visas utfallet av olika rapporterade moment från kursen. Kurser kan ha fler olika typer av examinationer.

Resultat från examination såsom tentamen (TENA), projektexamination (PROJ) och/eller annan typ av examination

Antal studenter som har inrapporterat resultat från examinationen samt tabell med betygsfördelningen på momentet och eventuell kort kommentar från kursansvarig lärare.

Samlat resultat på kursen

Antal studenter som har inrapporterat resultat från all examination på kursen samt graf med betygsfördelningen på hela kursen.

Resultat från kursvärdering

Här samlas resultat från de olika sätt som kursen har värderats på.

Den KTH-gemensamma kursvärderingsenkäten

Antal studenter som fyllt i kursvärderingsenkäten samt svarsfrekvensen i procent i förhållande till antalet förstagångsregistrerade studenter.

Grafisk presentation av kursvärderingsresultaten, utan fritextssvar.

Resultat från andra kursvärderingsmetoder så som kursnämndsmöten, fritextsvar i enkäten och lärares egna reflektioner

Resultat från andra sorter av kursvärderingar som gjorts under kursens gång. Det kan exempelvis vara sådant som uppkommit i kursnämndsmöten eller i studenternas fritextsvar i kursvärderingsenkäten. Kursansvarig lärare kan också skriva sina egna reflektioner, som hen vill ska synas för studenterna.

Del 2: Kursansvarig lärares reflektioner

Kursanalysens andra del innehåller kursansvarig lärares egna reflektioner. Reflektionerna i del två är interna och syns bara för läraren själv och andra relevanta funktioner internt, exempelvis programansvarig, undantaget den sista punkten (Förändringar som införs till nästa kursomgång) som publiceras på kursens publika Om kursen -sida tillsammans med kursdata.

Notera förändringar som skett sedan förra kursomgången

Beskrivning av de ändringar som gjorts sedan förra kursomgången.

Vad fungerade bra med kursen?

Beskrivning av det som fungerat bra med nuvarande kursomgång.

Hur kan kursen utvecklas i framtiden?

Beskrivning av på vilka sätt kursen kan tänkas utvecklas till kommande kursomgångar.

Förändringar som införs till nästa kursomgång

Kursansvarig lärare summerar sin analys och beskriver vilka förändringar som införs till nästa gång. Förändringarna sammanställs i punktlista utifrån kursvärderingsresultat och övrig relevanta kursdata. Punktlistan publiceras i Canvas och Om kursen och blir synlig för studenter.

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgånger från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .

Här kan du läsa om projektet för att ta fram det nya systemet: Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys