Process och tidplan för kursvärdering och kursanalys
Här ser du hur processen för kursvärdering och kursanalys ser ut, steg för steg från det att kursenkät skapas till att kursanalys genomförs och eventuell åtgärdsplan upprättas. Som lärare behöver du inte göra något förrän det är dags att skriva din kursanalys, allt annat går automatiskt via Canvas. Du har dock möjlighet att anpassa kursenkäten innan den skickas ut. I processen ser du vad som sker och när, samt instruktioner för hur du kan anpassa en kursenkät och hur du genomför kursanalys.
Om du får ett felmeddelande
Får du ett felmeddelande när du försöker gå in på Course Evaluation i Canvas första gången? Det kan bero på att ditt konto inte är skapat. Då behöver du logga in i admingränssnittet genom att gå in på courseevaluations.edu.kth.se/admin och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.
Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25
De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.
Här listar vi det som ännu inte fungerar som det är tänkt i det nya systemet. Lösningar är på väg.
Åtgärdsplaner initieras ännu inte automatiskt.
Kursenkäter skapas automatisk per kurstillfälle, och i läsperiod 3 VT25 är det inte möjligt att slå ihop kursenkäter för flera kurstillfällen. Från och med läsperiod 4 VT25 kan du slä ihop kursenkäter så studenterna svarar på en och samma enkät. Kontakta it-support@kth.se i god tid innan läsperiod 4 startar så hjälper vi dig.
Såhär går kursvärdering och kursanalys till, från det att kursenkät skapas till att kursanalys är genomförd och publicerad. På sidan hittar du först en sammanfattning för dig som lärare, och längre ner den fullständiga processen om du vill veta hur alla steg sker och när.
Kort sammanfattning av process och tidplan för dig som kursansvarig lärare
Här ser du processen för kursenkät och kursanalys i fyra korta steg. Som kursansvarig lärare behöver du inte göra något förrän det är dags att skriva kursanalys – allt annat sker automatiskt.
1. Enkäten skapas automatiskt i Canvas
Enkäten skapas i Canvas i god tid innan den publiceras för studenter. Du som kursansvarig lärare får ett mejl när enkäten är skapad. Om du vill kan du nu anpassa enkäten genom att lägga till frågor, justera startdatum, välja till moderering och lägga till fler behöriga innan den publiceras för studenterna.
Enkäten publiceras för studenter i Canvas måndagen efter kursens slutdatum, eller det datum du valt. Studenterna får mejl när enkäten finns tillgänglig i Canvas. De har alltid 11 dagar på sig att svara på enkäten. Ett tips för att få fler studenter att svara är att publicera ett meddelande via funktionen “Anslag” när enkäten finns tillgänglig.
3. Rapporter skapas automatiskt
Två rapporter med resultat från enkät och kursdata skapas 11 dagar efter publicering:
En med fritextsvar, som endast är tillgänglig för dig och andra behöriga personer såsom prefekt, programansvarig (PA) eller grundutbildningsansvarig (GA).
En utan fritextsvar, som publiceras i kursrummet i Canvas tillsammans med kursanalysen när den är klar.
4. Skriv din kursanalys
Kursanalys skriver du inom 7 veckor efter kursens slutdatum. Detta är det enda steg du måste göra själv. Du kan inkludera både publika och interna reflektioner i analysen. Den publika kursanalysen publicerar du i kursrummet i Canvas inom 7 veckor från kursens slutdatum.
Hela processen och tidplanen för kursenkät och kursanalys
Här ser du hela processen och alla tidsramar för kursenkät och kursanalys.
1. Kursenkät skapas och mejl går ut till kursansvarig lärare
Kursenkät skapas automatiskt för varje kursomgång, enligt standardiserad enkätmall. Enkäten skapas 5 veckor innan enkätens förinställda publicering för studenter; se nästa steg. Enkäten syns i detta läge alltså bara för kursansvarig lärare och publiceras inte för studenter förrän senare.
Ett mejl går ut till kursansvarig lärare för att informera att enkäten finns tillgänglig. Du kan nu gå in och justera enkäten; se nästa steg.
Innan publicering kan kursansvarig lärare justera kursenkäten genom att lägga till frågor, välja till moderering av fritextsvar (se steg 6), lägga till fler behöriga personer och justera startdatum.
Kursenkätens startdatum, och publicering för studenter, är förinställt till måndagen efter kursomgångens slutdatum. Startdatum kan justeras så att enkäten publiceras upp till 35 dagar tidigare eller upp till 7 dagar senare.
Studenter har alltid 11 dagar på sig att besvara enkäten. Om startdatum ändras sätts slutdatum automatiskt 11 dagar efter nytt startdatum.
Kursenkäten publiceras i kursrummet i Canvas och syns nu för studenter som är registrerade på kursomgången. Har inte enkätens startdatum justerats publiceras kursenkäten måndagen efter kursomgångens slutdatum.
Publicera anslag för att få fler svar
Ett tips för att få fler studenter att svara är att publicera ett meddelande via funktionen “Anslag” när enkäten finns tillgänglig.
Rubrik: Svara på kursenkäten – din feedback är viktig!
Hej alla,
Kursenkäten är nu öppen, och jag vill gärna uppmuntra er att ta några minuter att svara på den. Era synpunkter är värdefulla och hjälper oss att förbättra kursen.
Ni hittar enkäten via länken i mejlet ni fått från systemet eller genom att gå till "Course Evaluation" i Canvas.
Vänliga hälsningar,
[Namn]
4. Kursenkät besvaras
Studenter har 11 dagar på sig att besvara enkäten från enkätens publiceringsdatum. Påminnelse går ut till de studenter som inte svarat inom viss tid.
5. Kursenkät stängs
Kursenkäten stängs efter 11 dagar och kan inte längre besvaras.
6. Moderering av fritextsvar
Du kan välja till att fritextsvar som lämnats i kursenkäten granskas innan de publiceras för dig som lärare. Alternativet finns för att du inte ska behöva hantera svåra kommentarer på egen hand, för att slippa se olämpliga kommentarer och för att få stöd vid behov.
Granskningen sker av person(er) utvalda på respektive skola. Granskaren kan exempelvis hantera det genom att maska eller radera olämpliga kommentarer eller att sammanfatta innehållet och gå igenom med dig som lärare.
7. Rapporter skapas
Två olika rapporter baserade på kursenkät och kursdata skapas, se nedan. Data och studieresultat från kursen genereras automatiskt och syns i rapporterna. I mallen för kursanalys ser du vilken data som inkluderas. Observera att rapporterna i detta läge endast syns för lärare.
Del 1: Med fritextsvar. Denna rapport är endast synlig för kursansvarig lärare och eventuella andra tillagda behöriga användare, exempelvis prefekt eller programansvarig. Rapporten med fritextsvar publiceras aldrig publikt.
Del 2: Utan fritextsvar. Denna rapport inkluderas i kursanalysen som senare publiceras i kursrummet i Canvas.
Observera att rapporter endast skapas om minst tre studenter har besvarat enkäten för att säkerställa att enkäten upprätthåller anonymitet.
8. Kursanalys genomförs
Kursansvarig gör en kursanalys inom 7 veckor (49 dagar) från kursomgångens slut.
I kursanalys finns det möjlighet att skriva både publika och interna reflektioner. Interna reflektioner syns bara för kursansvarig och andra behöriga användare som jobbar med utveckling av kursen, exempelvis programansvarig eller prefekt. Du kan spara utkast på kursanalys innan du publicerar den.
Kursanalysen publiceras automatiskt i kursrummet i Canvas 7 veckor (49 dagar) efter kursomgångens slut.
Är du klar med kursanalysen innan 7 veckor går det att publicera den tidigare. Saknas publicerad kursanalys publiceras bara resultat från kursenkäten och kursdata.
Har du börjat skriva kursanalys och sparat utkast publiceras ditt utkast automatiskt efter 7 veckor.
I mallen för kursanalys ser du vilka delar som publiceras i Canvas. På kursens sida under Om kursen publiceras kursdata och det som fyllts i under den sista rubriken från kursanalysen, "Förändringar som införs till nästa kursomgång". Det är tillgängligt för alla, både interna och externa, som besöker kurssidan.
10. Åtgärdsplan tas fram vid behov
Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas om kursen har behov av särskild utveckling. I arbetet med åtgärdsplanen har du mer tid och större utrymme att kunna genomföra relevant kursutveckling.
Enkätägare: Den person som ansvarar för kursenkäten. Enkätägare är som standard kursansvarig lärare. Det går att ändra eller lägga till fler personer som ansvarar för enkäten.
Kursvärdering: Den värdering studenter gör av kursen exempelvis genom att besvara kursenkäten.
Rapport: Två rapporter skapas efter att kursenkäten stänger för svar, en med fritextsvar och en utan. Rapporterna är basen för kursanalysen. Görs ingen kursanalys publiceras resultat av kursenkät utan fritextsvar.
Kursanalys: Analys gjord av kursansvarig lärare med bland annat resultatet av kursvärdering som grund. Även lärdomar från exempelvis kursnämndsmöten och andra kontakter med studenter under kursens gång kan tas med i analysen.
Kursdata: Statistisk information om kursen och kursomgången, till exempel kursens antal poäng, antal registrerade studenter och ansvariga lärare.
Kursnämnd: Varje kurs ska ha en kursnämnd bestående av studenter som går kursen som träffar läraren och kan framföra kursdeltagarnas åsikter.
Kurstillfälle: Instans av en kursomgång som studenter söker och antas till. Programstudenter, betalande studenter och fristående studenter antas till olika kurstillfällen men undervisas sedan i samma kursomgång. Kurstillfällen ska alltså grupperas ihop till en kursomgång. Kursenkäter skapas per kurstillfälle.
Kursomgång: Ett praktiskt genomförande av en kurs. Kursomgången har en gemensam starttidpunkt, gemensam kurstakt och normalt gemensam undervisning för en studentgrupp. Schemat läggs per kursomgång och kurs-PM utformas per kursomgång.
Om du undrar något om kursenkät, kursanalys eller KTH:s kvalitetsarbete i stort, kontakta kvalitetssamordning@kth.se
Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25
Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgångar från läsperiod 3.
I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .