Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Process och tidplan för kursvärdering och kursanalys

Här ser du hur processen för kursvärdering och kursanalys ser ut, steg för steg från det att kursenkät skapas till att kursanalys genomförs och eventuell åtgärdsplan upprättas. Som lärare behöver du inte göra något förrän det är dags att skriva din kursanalys, allt annat går automatiskt via Canvas. Du har dock möjlighet att anpassa kursenkäten innan den skickas ut. I processen ser du vad som sker och när, samt instruktioner för hur du kan anpassa en kursenkät och hur du genomför kursanalys.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Vill du ha tidigt tillträde till det nya systemet? Du kan anmäla dig för att få tidigt tillträde och testa systemet redan i läsperiod 2, HT24. Skicka din anmälan senast 2 december.

Anmäl din kurs för tidigt tillträde i P2

Hör mer om det nya systemet på ett informationsmöte 20 november  eller på Storträffen 28 november .

Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys

Såhär går kursvärdering och kursanalys till, från det att kursenkät skapas till att kursanalys är genomförd och publicerad. På sidan hittar du först en sammanfattning för dig som lärare, och längre ner den fullständiga processen om du vill veta hur alla steg sker och när.

Kort sammanfattning av process och tidplan för dig som kursansvarig lärare

Här ser du processen för kursenkät och kursanalys i fyra korta steg. Som kursansvarig lärare behöver du inte göra något förrän det är dags att skriva kursanalys – allt annat sker automatiskt.

1. Enkäten skapas automatiskt i Canvas

Enkäten skapas i Canvas i god tid innan den publiceras för studenter. Du som kursansvarig lärare får ett mejl när enkäten är skapad. Om du vill kan du nu anpassa enkäten genom att lägga till frågor, justera startdatum, välja till moderering och lägga till fler behöriga innan den publiceras för studenterna.

Så justerar du kursenkät

2. Enkäten publiceras automatiskt för studenter

Enkäten publiceras för studenter i Canvas måndagen efter kursens slutdatum, eller det datum du valt. Studenterna får mejl när enkäten finns tillgänglig i Canvas. De har alltid 11 dagar på sig att svara på enkäten.

3. Rapporter skapas automatiskt

Två rapporter med resultat från enkät och kursdata skapas 11 dagar efter publicering:

  • En med fritextsvar, som endast är tillgänglig för dig och andra behöriga personer såsom prefekt, programansvarig (PA) eller grundutbildningsansvarig (GA).
  • En utan fritextsvar, som publiceras i kursrummet i Canvas tillsammans med kursanalysen när den är klar.

4. Skriv din kursanalys

Kursanalys skriver du inom 7 veckor efter kursens slutdatum. Detta är det enda steg du måste göra själv. Du kan inkludera både publika och interna reflektioner i analysen. Den publika kursanalysen publicerar du i kursrummet i Canvas inom 7 veckor från kursens slutdatum.

Mall för kursanalys

Så fyller du i kursanalys

Hela processen och tidplanen för kursenkät och kursanalys

Här ser du hela processen och alla tidsramar för kursenkät och kursanalys.

1. Kursenkät skapas och mejl går ut till kursansvarig lärare

Kursenkät skapas automatiskt för varje kursomgång, enligt standardiserad enkätmall. Enkäten skapas 5 veckor innan enkätens förinställda publicering för studenter; se nästa steg. Enkäten syns i detta läge alltså bara för kursansvarig lärare och publiceras inte för studenter förrän senare.

Ett mejl går ut till kursansvarig lärare för att informera att enkäten finns tillgänglig. Du kan nu gå in och justera enkäten; se nästa steg.

Mall för kursenkät

2. Möjlighet att justera kursenkät

Innan publicering kan kursansvarig lärare justera kursenkäten genom att lägga till frågor, välja till moderering av fritextsvar (se steg 6), lägga till fler behöriga personer och justera startdatum.

Kursenkätens startdatum, och publicering för studenter, är förinställt till måndagen efter kursomgångens slutdatum. Startdatum kan justeras så att enkäten publiceras upp till 35 dagar tidigare eller upp till 7 dagar senare.

Studenter har alltid 11 dagar på sig att besvara enkäten. Om startdatum ändras sätts slutdatum automatiskt 11 dagar efter nytt startdatum.

Så justerar du kursenkät

3. Kursenkät publiceras

Kursenkäten publiceras i kursrummet i Canvas och syns nu för studenter som är registrerade på kursomgången. Har inte enkätens startdatum justerats publiceras kursenkäten måndagen efter kursomgångens slutdatum.

4. Kursenkät besvaras

Studenter har 11 dagar på sig att besvara enkäten från enkätens publiceringsdatum. Påminnelse går ut till de studenter som inte svarat inom viss tid.

5. Kursenkät stängs

Kursenkäten stängs efter 11 dagar och kan inte längre besvaras.

6. Moderering av fritextsvar

För att hantera olämpliga kommentarer går det för kursansvarig att välja till att fritextsvar som lämnats i kursenkäten granskas innan de publiceras för lärare. Granskningen sker av person(er) utvalda på respektive skola.

Processen för moderering av fritextsvar är under arbete.

7. Rapporter skapas

Två olika rapporter baserade på kursenkät och kursdata skapas, se nedan. Data och studieresultat från kursen genereras automatiskt och syns i rapporterna. I mallen för kursanalys  ser du vilken data som inkluderas. Observera att rapporterna i detta läge endast syns för lärare.

  • Del 1: Med fritextsvar. Denna rapport är endast synlig för kursansvarig lärare och eventuella andra tillagda behöriga användare, exempelvis prefekt eller programansvarig. Rapporten med fritextsvar publiceras aldrig publikt.
  • Del 2: Utan fritextsvar. Denna rapport inkluderas i kursanalysen som senare publiceras i kursrummet i Canvas.

Observera att rapporter endast skapas om minst tre studenter har besvarat enkäten för att säkerställa att enkäten upprätthåller anonymitet.

8. Kursanalys genomförs

Kursansvarig gör en kursanalys inom 7 veckor (49 dagar) från kursomgångens slut.

I kursanalys finns det möjlighet att skriva både publika och interna reflektioner. Interna reflektioner syns bara för kursansvarig och andra behöriga användare som jobbar med utveckling av kursen, exempelvis programansvarig eller prefekt. Du kan spara utkast på kursanalys innan du publicerar den.

Mall för kursanalys

9. Kursanalys publiceras

Kursanalysen publiceras automatiskt i kursrummet i Canvas 7 veckor (49 dagar) efter kursomgångens slut.

Är du klar med kursanalysen innan 7 veckor går det att publicera den tidigare. Saknas publicerad kursanalys publiceras bara resultat från kursenkäten och kursdata.

Har du börjat skriva kursanalys och sparat utkast publiceras ditt utkast automatiskt efter 7 veckor.

I mallen för kursanalys  ser du vilka delar som publiceras i Canvas. På kursens sida under Om kursen  publiceras kursdata och det som fyllts i under den sista rubriken från kursanalysen, "Förändringar som införs till nästa kursomgång". Det är tillgängligt för alla, både interna och externa, som besöker kurssidan.

10. Åtgärdsplan tas fram vid behov

Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas om kursen har behov av särskild utveckling. I arbetet med åtgärdsplanen har du mer tid och större utrymme att kunna genomföra relevant kursutveckling.

Åtgärdsplan för kurser

Terminologi

Enkätägare: Den person som ansvarar för kursenkäten. Enkätägare är som standard kursansvarig lärare. Det går att ändra eller lägga till fler personer som ansvarar för enkäten.

Kursvärdering: Den värdering studenter gör av kursen exempelvis genom att besvara kursenkäten. 

Rapport: Två rapporter skapas efter att kursenkäten stänger för svar, en med fritextsvar och en utan. Rapporterna är basen för kursanalysen. Görs ingen kursanalys publiceras resultat av kursenkät utan fritextsvar.

Kursanalys: Analys gjord av kursansvarig lärare med bland annat resultatet av kursvärdering som grund. Även lärdomar från exempelvis kursnämndsmöten och andra kontakter med studenter under kursens gång kan tas med i analysen.

Kursdata: Statistisk information om kursen och kursomgången, till exempel kursens antal poäng, antal registrerade studenter och ansvariga lärare.

Kursnämnd: Varje kurs ska ha en kursnämnd bestående av studenter som går kursen som träffar läraren och kan framföra kursdeltagarnas åsikter.

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgånger från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .

Här kan du läsa om projektet för att ta fram det nya systemet: Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys