Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursanalysens innehåll

Här ser du vilket innehåll som är med i kursanalyser som genomförs för KTH:s kurser. Du fyller i din kursanalys enligt en färdig mall i Canvas.

Får du ett felmeddelande?

Om du får ett felmeddelande vid första inloggning på Course Evaluation i Canvas kan det bero på att ditt konto inte är skapat. Logga då in via courseevaluations.edu.kth.se/admin  och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som används från och med läsperiod 3 i VT25. Det ersätter det tidigare systemet, LEQ.

Hör mer om systemet och få stöd på frågestunder med E-lärande under ett flertal tillfällen i vår.

Kursanalysen är en systematisk utvärdering av kursen som görs för kontinuerlig utveckling och kvalitetssäkring. För kurser som ges inom ett program fungerar kursanalysen också som underlag för programuppföljning.

Kursanalysen innehåller också studieresultat på kursen samt enkätsvar utan fritextkommentarer. Den görs automatiskt tillgänglig för studenter och andra med tillgång till kursrummet via Canvas. Planerade förändringar till nästa kursomgång publiceras även automatiskt publikt på Om kursen  på kth.se. Interna reflektioner publiceras inte i kursanalysen.

Vad kursanalysen ska innehålla har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av lektorer och representanter från THS, med stöd av kvalitetssamordnarna vid ledningskansliet.

Så fyller du i kursanalys

Innehåll i kursanalysen, som publiceras i Canvas

Kursanalysen, som publiceras i Canvas och är synlig för studenter, innehåller förutom lärarens analys även data och studieresultat från kursen, resultat från kursenkät och andra kursvärderingsmetoder.

Exempel på kursanalys

Här kan du se ett exempel på hur en kursanalys som publicerats i Canvas ser ut. Vi har gjort några ändringar i kursanalysen och exemplet är inte helt korrekt filen uppdateras inom kort.

Exempel på kursanalys (pdf 471 kB)

Översikt av kursen

Information om kursen syns i rapporten och inhämtas automatiskt från system för studiedokumentation. Det är bland annat kursens namn, skola som ger kursen, examinator och kursansvarig, examinationsmoment och liknande.

Kursens utfall

Kursanalysen innehåller utfallet av olika rapporterade moment från kursen, som inhämtas automatiskt. Kurser kan ha fler olika typer av examinationer. I kursanalysen syns betygsfördelning på olika examinationer, samlat resultat för all examination samt eventuell kort kommentar från dig som lärare.

Resultat från automatisk kursvärderingsenkät

I kursanalysen syns resultat från den automatiska kursvärderingsenkäten  som studenter besvarat, utan fritextsvar.

Sammanställning av resultat från kursvärdering

I kursanalysen sammanställer du som lärare resultat från kursvärderingsmetoder som kursnämndsmöten, kursmöte och fritextsvar i enkäten.

Kursansvarig lärares reflektioner över vad som har fungerat bra och vad som kan utvecklas i kursen

I kursanalysen kan du som lärare reflektera över vad som har fungerat mer eller mindre bra under kursen, samt vad som kan utvecklas till kommande kursomgång.

Summering av förändringar som införs till kommande kursomgång

Du summerar din analys och beskriver vilka förändringar som införs till kommande kursomgång. Sammanställ förändringarna kortfattat, exempelvis i punktlista. Förändringarna kan exempelvis baseras på kursvärderingsresultat och övrig relevanta kursdata.

Observera att förändringar som införs till nästa kursomgång även publiceras publikt under Om kursen  på kth.se.

Innehåll som publiceras publikt på Om kursen

Under Om kursen  på kth.se publiceras viss kursdata (såsom kursinfo och examinationsresultat) samt vilka förändringar som införs till kommande kursomgång, se ovan rubrik. Resultat från kursvärderingsenkäten publiceras inte under Om kursen.

Interna reflektioner publiceras inte publikt eller för studenter i Canvas

Som lärare kan du skriva egna, interna kommentarer i kursanalysen som inte syns publikt på Om kursen eller för studenter i Canvas. De egna kommenterarna syns bara för läraren själv och andra relevanta funktioner internt, exempelvis programansvarig.

Du kan till exempel kommentera förändringar som skett sedan tidigare kursomgång, vad som fungerade bra med kursen och hur kursen kan utvecklas i framtiden.

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgångar från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .