Kursvärdering och kursutveckling
Kursvärdering och kursutveckling är en viktig del i KTH:s kvalitetsarbete. För att kontinuerligt utveckla kurser ges studenter, doktorander och lärare möjlighet att tycka till och reflektera om kurser genom verktyg som kursenkät och kursanalys.
Arbetet med att värdera och utveckla kurser är en del av KTH:s övergripande kvalitetsarbete inom utbildning. Kurser ska utvärderas årligen genom verktyg som kursvärdering och kursanalys. Här kan du läsa mer om KTH:s övergripande kvalitetsarbete för utbildning.
Kvalitetsarbete inom utbildning
Process och tidplan för kursvärdering och kursutveckling
Här ser du hur processen för kursvärdering och kursanalys ser ut, steg för steg från det att kursenkät skapas till att kursanalys genomförs och eventuell åtgärdsplan upprättas. I processen ser du tydligt vad som sker och när, samt instruktioner för hur du anpassar en kursenkät och hur du genomför kursanalys.
Process och tidplan för kursvärdering och kursutveckling
Kursenkät via Canvas
I slutet av kurser ges studenter och doktorander möjlighet att ge sin åsikt via kursenkät direkt i Canvas. Kursenkäter är automatiserade men lärare har flera möjligheter att anpassa enkäten så den passar kursen.
Kursanalys och kursutveckling
Alla kurser på KTH ska följas upp årligen. Genom kursanalys, som kan baseras på bland annat resultat från kursenkäter, kursnämndsmöten och andra lärdomar från kursens gång, kan lärare reflektera kring kursen och hur den kan utvecklas till framtida kursomgångar.
Krav och riktlinjer
Det finns vissa krav och riktlinjer, både från KTH och lagstiftning, att ta hänsyn till när du utvärderar din kurs.
Krav och riktlinjer för kursvärdering
Vanliga frågor och svar (FAQ)
Här hittar du vanliga frågor och svar om kursvärdering, kursenkätaer, kursanalys och kursutveckling. Vi har även samlat terminologi och andra uttryck som kan vara bra att hålla koll på.
Vanliga frågor och svar om kursvärdering och kursutveckling