Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursvärdering och kursutveckling

En lärare sitter och pratar med två studenter

Kursvärdering och kursutveckling är en viktig del i KTH:s kvalitetsarbete. För att kontinuerligt utveckla kurser ges studenter, doktorander och lärare möjlighet att tycka till och reflektera om kurser genom verktyg som kursenkät och kursanalys.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Vill du testa det nya systemet för kursvärdering och kursanalys? Om du har en kurs som avslutas i P2 kan du anmäla din kurs att vara med i en pilot, innan systemet lanseras för alla kurser i P3, VT25.

Anmäl din kurs till piloten i läsperiod 2, HT24

Hör mer om det nya systemet på E-lärandes demo 7 november  eller på Storträffen 28 november .

Arbetet med att värdera och utveckla kurser är en del av KTH:s övergripande kvalitetsarbete inom utbildning. Kurser ska utvärderas årligen genom verktyg som kursvärdering och kursanalys. Här kan du läsa mer om KTH:s övergripande kvalitetsarbete för utbildning.

Kvalitetsarbete inom utbildning

Process och tidplan

Här ser du hur processen för kursvärdering och kursanalys ser ut, steg för steg från det att kursenkät skapas till att kursanalys genomförs och eventuell åtgärdsplan upprättas. I processen ser du vad som sker och när, samt instruktioner för hur du anpassar en kursenkät och hur du fyller i kursanalys.

Process och tidplan för kursvärdering och kursanalys

Kursenkät via Canvas

I slutet av kurser ges studenter och doktorander möjlighet att ge sin åsikt via kursenkät direkt i Canvas. Kursenkäter är automatiserade men du som lärare har flera möjligheter att anpassa enkäten så den passar kursen.

Kursenkät via Canvas

Mall för kursenkät

Justera kursenkät

Kursanalys och kursutveckling

Alla kurser på KTH ska följas upp årligen. Genom kursanalys, som kan baseras på bland annat resultat från kursenkäter, kursmöten och andra lärdomar från kursens gång, kan du som lärare reflektera kring kursen och hur den kan utvecklas till framtida kursomgångar.

Kursanalys och kursutveckling

Mall för kursanalys

Åtgärdsplan för kurser

Stöd för kursutveckling

Krav och riktlinjer

Det finns vissa krav och riktlinjer, både från KTH och lagstiftning, som berör kursvärdering och kursanalys. De flesta krav uppfylls per automatik genom de automatiska kursenkäterna i Canvas, men du behöver aktivt skriva en kursanalys för att uppfylla KTH:s riktlinjer och lagkraven.

Krav och riktlinjer för kursvärdering och kursutveckling

Vanliga frågor och svar (FAQ)

Här hittar du vanliga frågor och svar om kursvärdering, kursenkäter, kursanalys och kursutveckling. Vi har även samlat terminologi och andra uttryck som kan vara bra att hålla koll på.

Vanliga frågor och svar om kursvärdering och kursutveckling

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgånger från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .

Här kan du läsa om projektet för att ta fram det nya systemet: Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys