Åtgärdsplan för kurser
Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas för kurser med behov av särskild utveckling. I åtgärdsplanen har du större utrymme att både analysera och utveckla kursen. Här kan du läsa om vad en åtgärdsplan innehåller, i vilka fall den kan upprättas och hur en åtgärdsplan fylls i.
När upprättas en åtgärdsplan?
Om en kurs konstateras ha identifierade behov av utveckling ska en åtgärdsplan tas fram för kursen. Utvecklingsbehov i en kurs kan identifieras i samband med kursvärdering, kursanalys eller genom någon annan form av uppföljning.
Med utvecklingsbehov menas i det här sammanhanget exempelvis låg tillfredsställelse för kursens helhet identifierat i kursvärderingen, svag eller avvikande förändring i genomströmning eller i söktryck. Utvecklingsbehov kan också uppmärksammas på annat sätt av kursansvarig, examinator, studierektor, studenter, prefekt eller programansvarig. Kursansvarig kan exempelvis se behov av åtgärder som inte ryms inom avsatt tid för kursutveckling, och PA kan exempelvis se att det finns behov av särskild progression inom programmet.
Vad innehåller åtgärdsplanen?
I åtgärdsplanen beskriver du som kursansvarig orsak till att den upprättas, analys och perspektiv kring årets kurs och vilka förändringar som planeras till nästa gång kursen ges. Här kan du se hela mallen för åtgärdsplanen som beskriver arbetet och vad planen inkluderar.
Mall för åtgärdsplan (länkas här när den är klar och publicerad)
Planen tas fram med stöd av kollegor och studenter. Du behöver därför samla in information från flera håll, exempelvis från studentrepresentanter via kursnämnd, studienämndsordförande (SNO) eller programansvarig student (PAS), och från kollegor såsom programansvarig (PA), prefekt eller andra lärare. Nyttja de möten som redan finns planerade så blir arbetet mer effektivt.
Åtgärderna som listas i åtgärdsplanen är, till skillnad från kursanalysen, bindande och kommer att följas upp av prefekten. Åtgärdsplanen publiceras inte för studenter, utan går till programansvarig och prefekt. Beroende på situation kan kursansvarig välja att informera studenterna om de planerade åtgärderna.
Process för åtgärdsplan
Arbetet med åtgärdsplaner kan delas upp i fem steg.
1. Åtgärdsplanen initieras
Åtgärdsplan kan initieras på två sätt:
- Vid behov, om kursansvarig, programansvarig eller prefekt väljer att initiera en åtgärdsplan. Den som begärt åtgärdsplan ger en kort beskrivning av orsaken.
- Automatiskt, om medelvärdet på svaren på sista frågan i kursenkäten (mitt samlade intryck av kursen avseende såväl genomförande som innehåll är att den är bra) ligger under 3,0 av 5,0 möjliga poäng.
2. Åtgärdsplanen upprättas av kursansvarig
Kursansvarig upprättar åtgärdsplanen med stöd av exempelvis studenter, PA eller prefekt. När åtgärdsplanen är klar skickas den till programansvarig.
3. Åtgärdsplanen godkänns av programansvarig
Programansvarig godkänner planen om hen tycker den innehåller tillräckliga åtgärder. Om ändringar behövs går den tillbaka till kursansvarig för revidering. När åtgärdsplanen är godkänd skickas den till prefekt.
För kurser som inte ingår I program går åtgärdsplanen direkt vidare till prefekt.
4. Åtgärdsplanen beslutas av prefekt
Prefekt tar beslut om åtgärdsplanen om hen anser den är klar. Om ändringar behövs går den tillbaka till kursansvarig för revidering.
5. Åtgärder genomförs
När planen är beslutad genomförs de åtgärder som identifierats för kursen. Åtgärderna ska vara genomförda till nästa gång kursen genomförs, med undantag för kurser som ges ofta.
Ansvar för åtgärdsplan
Åtgärdsplan upprättas av kursansvarig med stöd av programansvarig och prefekt för institutionen som ger kursen. Prefekten ansvarar för att åtgärdsplan tas fram, att planerade åtgärder genomförs, och att avsätta medel/personal till de åtgärder som beslutas. I övrigt involveras de funktioner som krävs för att vidta relevanta åtgärder.
Grundutbildningsansvarig eller forskarutbildningsansvarig på skolan samt berörd programansvarig ska informeras om åtgärdsarbetet och ansvarar för att åtgärdsplanerna följs upp årligen eller i god tid inför att kursen ges igen för att se om planerade åtgärder har vidtagits eller kvarstår.
Framtagandet och uppföljningen av åtgärdsplaner, inklusive hanteringen av åtgärder som kvarstår, hanteras enligt respektive skolas rutiner.