Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Stöd för kursutveckling efter kursvärdering

Vill du utveckla din kurs utifrån studenters återkoppling på kursvärdering? Behöver du stöd för att komma igång? På den här sidan hittar du olika former av stöd som kan hjälpa dig med utvecklingen av din kurs.

Om du får ett felmeddelande

Får du ett felmeddelande när du försöker gå in på Course Evaluation i Canvas första gången? Det kan bero på att ditt konto inte är skapat. Då behöver du logga in i admingränssnittet genom att gå in på courseevaluations.edu.kth.se/admin  och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Hör mer om systemet och få stöd på frågestunder med E-lärande under ett flertal tillfällen i vår.

Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys

Stödresurser som kan kopplas till kursenkätens frågor

Här finns resurser som kan kopplas till några av kursenkätens frågor.

Mall för kursenkät

Organisation av information (fråga 1)

Om du vill förbättra organisationen av information i Canvasrummet för kursen så finns det mycket stöd på E-lärandes sidor. Se exempelvis sidan Rekommendationer och goda exempel på kursdesign i Canvas . Det finns även en workshop om att Utveckla ditt Canvasrum .

Aktivt lärande (fråga 2, 4)

För inspiration kring aktiviteter för att stötta studenters lärande och att de deltar aktivt i kursen så rekommenderas sidorna om Läraktiviteter .

Bedömning och återkoppling (fråga 3, 7)

För att få råd och tips kring planering av examinerande moment så kan du titta på sidorna om Examination . Ta även en titt på sidorna om Quiz i Canvas .

Inkludering (fråga 5)

För hjälp med inkludering så finns till exempel sidan om Tillgänglighet i undervisning . För en djupare kompetensutveckling finns den högskolepedagogiska kursen LH225V Genusforskning och jämställdhet i högre utbildning .

Arbetsbelastning och relevans (fråga 6, 8)

Kursenkätens frågor om arbetsbelastning och relevans kan vara svåra att ge generellt stöd till. Istället rekommenderar vi att diskutera frågorna med dina kollegor, exempelvis på ett kursanalysmöte. På sidan Kursanalysmöte  finns stöd för genomförande av ett sådant möte.

Pedagogisk handledning och kompetensutveckling

Om du vill diskutera resultaten på kursenkäten och hur du kan utveckla din kurs är du alltid välkommen att vända dig till den högskolepedagogiska enheten genom hp-utveckling@kth.se .

Om du behöver stöd kring digital undervisning kan du mejla e-learning@kth.se  för att få handledning.

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgångar från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .