Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursanalys och kursutveckling

Alla kurser på KTH följs upp årligen så att de kan utvecklas kontinuerligt. Det görs främst genom kursanalys som kan baseras på bland annat resultat från kursenkäter, kursmöten och andra lärdomar från kursens gång.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Vill du testa det nya systemet för kursvärdering och kursanalys? Om du har en kurs som avslutas i P2 kan du anmäla din kurs att vara med i en pilot, innan systemet lanseras för alla kurser i P3, VT25.

Anmäl din kurs till piloten i läsperiod 2, HT24

Hör mer om det nya systemet på E-lärandes demo 7 november  eller på Storträffen 28 november .

Kursutveckling är centralt i KTH:s strävan att erbjuda utbildning av högsta kvalitet. Genom att kontinuerligt utveckla och analysera kurser säkerställer vi att innehållet och upplägget är aktuellt, relevant och anpassat efter studenternas och samhällets behov.

Process och tidplan för kursanalys

Här kan du se hur kursvärdering och kursanalys går till, steg för steg, samt tidplan.

Process och tidplan för kursvärdering och kursanalys

Kursanalys

Kursanalys kan baseras på flera källor såsom studentfeedback (via bland annat kursenkät ), olika sorters kurs- eller programmöten (exempelvis kursanalysmöte ), examinationer, samt lärarnas egna reflektioner.

Kursanalys fylls i via Canvas. En mall att fylla i publiceras automatiskt i kursrummet i slutet av varje kurs och du som lärare får påminnelse per mejl när den finns tillgänglig att fylla i.

Kursanalysen publiceras automatiskt i kursrummet i Canvas. Viss kursdata och information om förändringar som införs till nästa kursomgång publiceras även under kursens Om kursen -sida.

Mall för kursanalys

Åtgärdsplan

Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas för kurser med särskilt behov av utveckling. Den kan exempelvis upprättas om en kursvärdering påvisar brister i kursen. I åtgärdsplanen finns mer tid och större utrymme för att analysera och utveckla kursen.

Åtgärdsplan för kurser

Stöd för kursutveckling

Behöver du stöd för att komma igång med att utveckla din kurs? På den här sidan hittar du olika former av stöd som kan hjälpa dig med utvecklingen av din kurs.

Stöd för kursutveckling efter kursvärdering

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgånger från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .

Här kan du läsa om projektet för att ta fram det nya systemet: Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys