Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursanalys och kursutveckling

Alla kurser på KTH följs upp årligen så att de kan utvecklas kontinuerligt. Det görs främst genom kursanalys som kan baseras på bland annat resultat från kursenkäter, kursmöten och andra lärdomar under kursens gång.

Får du ett felmeddelande?

Om du får ett felmeddelande vid första inloggning på Course Evaluation i Canvas kan det bero på att ditt konto inte är skapat. Logga då in via courseevaluations.edu.kth.se/admin  och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som används från och med läsperiod 3 i VT25. Det ersätter det tidigare systemet, LEQ.

Hör mer om systemet och få stöd på frågestunder med E-lärande under ett flertal tillfällen i vår.

Kursutveckling är centralt i KTH:s strävan att erbjuda utbildning av högsta kvalitet. Genom att kontinuerligt utveckla och analysera kurser säkerställer vi att innehållet och upplägget är aktuellt, relevant och anpassat efter studenternas och samhällets behov.

Videoguide till kursenkät och -analys

I denna video förklarar vi hur IT-systemstödet för kursvärdering och kursanalys fungerar.

Videoguide till kursenkät och -analys

Process och tidplan för kursanalys

Här kan du se hur kursvärdering och kursanalys går till, steg för steg, samt tidplan.

Process och tidplan för kursvärdering och kursanalys

Kursanalys

Kursanalysen är den kursansvariga lärarens systematiska utvärdering av kursen. Den syftar till att främja en kontinuerlig utveckling och kvalitetssäkring. För kurser som ges inom ett program fungerar kursanalysen också som underlag för programuppföljning.

Kursanalys kan baseras på flera källor såsom studentfeedback (via bland annat kursenkät ), olika sorters kurs- eller programmöten, examinationer, samt lärarnas egna reflektioner.

Kursanalys fylls i via Canvas. En mall att fylla i publiceras automatiskt i kursrummet i slutet av varje kurs och du som lärare får påminnelse per mejl när den finns tillgänglig att fylla i.

En begränsad del av kursanalysen publiceras automatiskt i kursrummet i Canvas. Viss kursdata och information om förändringar som införs till nästa kursomgång publiceras även under kursens Om kursen -sida.

Kursanalysens innehåll

Så fyller du i kursanalys

Åtgärdsplan

Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas för kurser med särskilt behov av utveckling. I arbetet med åtgärdsplanen finns mer tid och större utrymme för att analysera och utveckla kursen.

Åtgärdsplan för kurser

Utökad behörighet

Utökad behörighet i systemet är för dig som på en övergripande nivå arbetar med kursvärdering, kursanalys och åtgärdsplan. Behörigheten ger dig tillgång till att se bland annat resultat från kursvärderingar och färdiga kursanalyser. Exempel på personer som har eller kan få utökad behörighet är prefekter, studierektorer, programansvariga, forskarutbildningsansvariga och grundutbildningsansvariga.

Utökad behörighet i systemet för kursvärdering och kursanalys

Stöd för kursutveckling

Behöver du stöd för att komma igång med att utveckla din kurs? På den här sidan hittar du olika former av stöd som kan hjälpa dig med utvecklingen av din kurs.

Stöd för kursutveckling efter kursvärdering

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgångar från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .