Kursanalys och kursutveckling
Alla kurser på KTH följs upp årligen så att de kan utvecklas kontinuerligt. Det görs främst genom kursanalys som kan baseras på bland annat resultat från kursenkäter, kursmöten och andra lärdomar från kursens gång.
Kursutveckling är centralt i KTH:s strävan att erbjuda utbildning av högsta kvalitet. Genom att kontinuerligt utveckla och analysera kurser säkerställer vi att innehållet och upplägget är aktuellt, relevant och anpassat efter studenternas och samhällets behov.
Process och tidplan för kursanalys
Här kan du se hur kursvärdering och kursanalys går till, steg för steg, samt tidplan.
Process och tidplan för kursvärdering och kursanalys
Kursanalys
Kursanalys kan baseras på flera källor såsom studentfeedback (via bland annat kursenkät ), olika sorters kurs- eller programmöten (exempelvis kursanalysmöte ), examinationer, samt lärarnas egna reflektioner.
Kursanalys fylls i via Canvas. En mall att fylla i publiceras automatiskt i kursrummet i slutet av varje kurs och du som lärare får påminnelse per mejl när den finns tillgänglig att fylla i.
Kursanalysen publiceras automatiskt i kursrummet i Canvas. Viss kursdata och information om förändringar som införs till nästa kursomgång publiceras även under kursens Om kursen -sida.
Åtgärdsplan
Åtgärdsplanen är en fördjupad version av kursanalysen som upprättas för kurser med särskilt behov av utveckling. Den kan exempelvis upprättas om en kursvärdering påvisar brister i kursen. I åtgärdsplanen finns mer tid och större utrymme för att analysera och utveckla kursen.
Stöd för kursutveckling
Behöver du stöd för att komma igång med att utveckla din kurs? På den här sidan hittar du olika former av stöd som kan hjälpa dig med utvecklingen av din kurs.
Stöd för kursutveckling efter kursvärdering