Krav och riktlinjer för kursvärdering och kursutveckling
Det finns vissa krav och riktlinjer, både från KTH och lagstiftning, som berör kursvärdering och kursanalys. De flesta krav uppfylls genom det automatiska systemet för kursenkät i Canvas, men du behöver aktivt skriva en kursanalys för att uppfylla KTH:s riktlinjer och lagkraven.
Om du får ett felmeddelande
Får du ett felmeddelande när du försöker gå in på Course Evaluation i Canvas första gången? Det kan bero på att ditt konto inte är skapat. Då behöver du logga in i admingränssnittet genom att gå in på
courseevaluations.edu.kth.se/admin
och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.
Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25
De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet,
LEQ
, avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.
Här listar vi det som ännu inte fungerar som det är tänkt i det nya systemet. Lösningar är på väg.
Åtgärdsplaner initieras ännu inte automatiskt.
Kursenkäter skapas automatisk per kurstillfälle, och i läsperiod 3 VT25 är det inte möjligt att slå ihop kursenkäter för flera kurstillfällen. Från och med läsperiod 4 VT25 kan du slä ihop kursenkäter så studenterna svarar på en och samma enkät. Kontakta
it-support@kth.se
i god tid innan läsperiod 4 startar så hjälper vi dig.
KTH jobbar systematiskt med kvalitetsarbete inom utbildningar på alla nivåer. Här kan du läsa mer om vilka delar som ingår i KTH:s kvalitetsarbete för utbildning, hur arbetet genomförs och hur ofta.
I kapitel 1 avsnitt 14 i högskoleförordningen regleras universitetets ansvar för att genomföra kursvärderingar och kursanalyser. De automatiserade kursenkäterna i Canvas uppfyller lagkraven genom att studenter alltid har möjlighet att ge sina synpunkter på kursen, men du behöver också genomföra kursanalysen då den innehåller information om åtgärder för att utveckla kursen framåt.
Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.
Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna. Förordning (2000:651).
Om du undrar något om kursenkät, kursanalys eller KTH:s kvalitetsarbete i stort, kontakta
kvalitetssamordning@kth.se
Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25
Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgångar från läsperiod 3.
I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via
Om kursen
.