Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Krav och riktlinjer för kursvärdering och kursutveckling

Det finns vissa krav och riktlinjer, både från KTH och lagstiftning, som berör kursvärdering och kursanalys. De flesta krav uppfylls genom det automatiska systemet för kursenkät i Canvas, men du behöver aktivt skriva en kursanalys för att uppfylla KTH:s riktlinjer och lagkraven.

Om du får ett felmeddelande

Får du ett felmeddelande när du försöker gå in på Course Evaluation i Canvas första gången? Det kan bero på att ditt konto inte är skapat. Då behöver du logga in i admingränssnittet genom att gå in på courseevaluations.edu.kth.se/admin  och klicka på knappen “KTH-Edu”. Är du inloggad någonstans på KTH så kommer du loggas in automatiskt. Sedan kan du gå in i verktyget via Canvas.

Nytt system för kursvärdering och kursanalys från P3 VT25

De här sidorna beskriver det nya systemet för kursvärdering och kursanalys som lanseras för kursomgångar från och med läsperiod 3 i VT25. Det tidigare systemet, LEQ , avvecklas samtidigt som det nya systemet lanseras.

Hör mer om systemet och få stöd på frågestunder med E-lärande under ett flertal tillfällen i vår.

Projekt: Nytt IT-systemstöd för kursvärdering och kursanalys

KTH:s riktlinjer om kursvärdering och kursanalys

Här kan du se riktlinjerna KTH tagit fram för kursvärdering och kursanalys. Det är med i riktlinjerna för kvalitetsarbetet inom utbildning.

Riktlinje om systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning (pdf 175 kB)

KTH jobbar systematiskt med kvalitetsarbete inom utbildningar på alla nivåer. Här kan du läsa mer om vilka delar som ingår i KTH:s kvalitetsarbete för utbildning, hur arbetet genomförs och hur ofta.

Kvalitetsarbete inom utbildning

Lagkrav från högskoleförordningen

I kapitel 1 avsnitt 14 i högskoleförordningen regleras universitetets ansvar för att genomföra kursvärderingar och kursanalyser. De automatiserade kursenkäterna i Canvas uppfyller lagkraven genom att studenter alltid har möjlighet att ge sina synpunkter på kursen, men du behöver också genomföra kursanalysen då den innehåller information om åtgärder för att utveckla kursen framåt.

  • Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.
  • Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna. Förordning (2000:651).

Högskoleförordning (riksdagen.se)

Kursvärdering via LEQ och manuell uppladdning av kursanalys i Om kursen används inte från och med läsperiod 3, VT25

Kursvärderingar kan från och med läsperiod 3, VT25, inte göras via Lärmiljöenkät (LEQ). LEQ ersätts av det nya systemet, som är integrerat och automatiserat i Canvas och Om kursen, för samtliga kursomgångar från läsperiod 3.

I och med att enkäter och analyser automatiseras behöver du från läsperiod 3 inte ladda upp din kursanalys manuellt via Om kursen .