Vid konferensen kommer du att kunna ta del av presentationer inom fyra olika format: muntlig presentation, workshop, rundabordssamtal och digital poster. Konferensspråket är i första hand är engelska, men vi har också välkomnat presentationer på svenska.
Question-based learning with digital support in introductory Python programming courses Bälter, Riese, Bosk et al, EECS Abstract - Question-based learning
Marika Strömberg, arkitekt och utvecklare av utbildningsmiljöer på KTH, inleder med en kort genomgång av de satsningar som nu görs på KTH för att utveckla kreativa studiemiljöer och inbjudande campusmiljöer. Därefter följer diskussioner i mindre grupper utifrån två frågeställningar:
Vilka studenter/ämnen passar den helt digitala undervisningen och vilka kräver fysisk närvaro?
Hur vill vi att de fysiska utbildningsmiljöerna ska fungera? Vilken pedagogisk metod skall vi bygga för i framtiden? Finns nya pedagogiska metoder? Vilka?
Experiences and lessons learned by offering introductory training for teaching assistants who teach computer science Riese, Jidell, Kann, Kann, EECS Abstract - Experiences and lessons learned
Inge är en senior lärandestrateg och forskare, en prisvinnande lärandeinnovatör och e-lärandekoordinator. Hon har undervisat masterstudenter i e-lärandekunskap (Institute of Tropical Medicine - ITM), byggat nya kurser (MobiMOOC – Massive Open Online Courses on Mobile Learning), coachat professionella ingenjörer för att förbereda dem för internationella, blandade kursplaner (InnoEnergy, Europa), och forskat om teknikunderstött lärande (Technology Enhanced Learning) i formell och informella sammanhang (ITM, Belgien, Athabasca University, Kanada; The Open University, UK). Hennes expertis har erkänts av kollegor, vilket resulterat i medförfattade papers, inbjudningar för samtal och keynotes vid både akademiska och professionella konferenser, workshoppar och seminarier.
Konferensen avslutas med ett panelsamtal som sätter konferensens huvudtema i fokus, nämligen ”Utbildningsmiljöer”: de fysiska, virtuella och sociala rummen för lärande och frågan om god utbildning för alla studenter. Tanken är att panelen ska summera konferensen och dess viktigaste bidrag, för att söka svar på frågan om vad som karaktäriserar ett bra ”Utbildningsmiljöer för lärande och hur det kan involveras i våra olika kurser och program. Hur bidrar vi som lärare, studenter och ledare av högre utbildning till målet om en bra ”Utbildningsmiljöer.