Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Så här inrättar du och ger plats för Prosamkursen i programmet

Det finns flera viktiga saker att tänka på innan du inrättar en programsammanhållande (Prosam) kurs. Det kan te sig svårt att klämma in kursen i programmet, men det finns flera olika sätt att göra det på. Viktiga moment för att lyckas är att utse en kursledare och tidigt involvera programledning, studievägledning och studentrepresentanter.

Bara att få plats med kursen i programmet kan tyckas som ett närmast oöverstigligt hinder. Men reflektionsdelen behöver inte ta mer än en enda högskolepoäng per år, så att klämma in den bör vara möjligt i alla program.

Förslag på hur kursen kan ges plats i programmet

  • Som en egen kurs som går över flera år med ett Ladokmoment som rapporteras varje år. (Du behöver inte längre söka dispens för att inrätta kurser mindre än 6 hp.) Exempel: DD1390 på Datateknik .
  • En kurs per läsår som läses av alla årskurser samma läsår, vilket betyder att läsårsplanen behöver ändras varje år.
  • Som en formell kurs under ett läsår, till exempel årskurs 3, på 3 hp, men i praktiken går kursen under hela år 1-3. Exempel: Simuleringsteknik och virtuell design. Kan bli problem med schemaläggning.
  • Som del av andra obligatoriska kurser. Gör schemaläggning möjligt men gör finansieringen svårare.

För att på en gång få effekten av årskursöverskridande grupper är det bra om kursen kan starta i minst två årskurser samtidigt. På Datateknik inrättades en speciell kurskod DD1391 som bara löper över årskurs 2 och 3 . Denna kurskod användes när Prosam startade för dem som då gick i årskurs 2. Därefter används kurskoden bara för de få studenter som kommer från Öppen ingång eller som antas i högre årskurs.

Utse en kursledare

Utse en kursledare som är intresserad av programmet och programmets utveckling och som dessutom är en skicklig administratör.

Förankra

Involvera både programledning, studievägledning och studentrepresentanter redan när kursen planeras.