Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Mentorer i Prosamkursen

Att anlita mentorer

På D och Media har alla mentorer varit lärare. Anledningen är att grupperna ska vara långlivade och studenter och doktorander är normalt mer kortvariga än lärare. Dessutom är lärarens erfarenheter givande för många av semiarietemana.

När programansvarig/studierektor/kursledare anlitar lärare som mentorer är det bra att framhålla följande:

  • Arbetets omfattning är liten.
  • Insikterna som mentorn får i själva programmet och i studenternas vardag och uppfattningar om studierna är mycket givande.
  • Teman och frågor styr seminarierna så att de blir enkla att leda.

Några tips från erfarna mentorer i Datatekniks kurs

  • Håll tyst själv och låt äldre studenter övertyga yngre.
  • Låt studenterna diskutera i 3-personsgrupper med en student från varje årskurs under seminariets första halva. Ge grupperna 2-3 frågor att diskutera.
  • Ta med gruppen på promenad, så kallat promenadseminarium. Låt deltagarna promenera tre och tre, se ovan, och samla ihop gruppen halvvägs och i slutet för helgruppsdiskussioner. Byt gruppindelning andra halvan.
  • Tillämpa någon strategi för att få alla att komma till tals.
  • Försök undvika att samma personer pratar hela tiden.
  • Avsätt sista kvarten till att tala om dom aktuella kurserna och studierna.
  • Erfarenhet ger färdighet - man blir bättre och bättre som mentor med tiden.

Instruktion av mentorerna

Vad är syftet med kursen?

Vad är kursens upplägg?

Hur mycket tid tar mentorskapet? Till exempel 2,5% av ett arbetsår, dvs 42 timmar.

Vad består arbetet av? Till exempel att leda ett seminarium för en mentorsgrupp i period 1 och tre mentorsgrupper i period 2, 3 och 4. För varje seminarium ska mentorn:

  1. Skicka ett brev till gruppen och påminna om att det är dags för reflektionsseminarium.
  2. Skumma den aktuella texten.
  3. Läsa och bedöma gruppmedlemmarnas skriftliga reflektioner och göra en kort skriftlig återkoppling.
  4. Leda reflektionsseminariet och notera vilka som är närvarande och aktiva.
  5. Kontakta elever som inte kom på seminariet eller inte lämnade in reflektion.
  6. Rapportera till kursledaren om avhopp och saker som framkom vid seminariet som bör uppmärksammas eller åtgärdas.
  7. Kolla eventuella sena inskickningar.
  8. Rapportera resultat.

I april inför masterinriktningsvalet ska alla treor erbjudas individuella kvartssamtal med mentorn. Varje mentor samtalar med egna gruppernas tredjeårskursare.

Hur ger man återkoppling på skriftliga reflektioner?

Återkopplingen på skriftliga reflektionerna kan gälla till exempel språk, struktur, argumentation eller reflektion. Skriv minst en menings återkoppling på varje skriftlig reflektion och lämna tillbaka till eleven vid seminariet.

Hur går resultatrapportering till?

Utveckling av mentorerna

  • Håll ett introduktionsmöte för alla mentorer före första seminarieinlämningen varje år. Gå då igenom punkterna ovan.
  • Håll ett frivilligt mentorsfika efter sista seminariet varje period för att utbyta erfarenheter.
  • Kalla mentorerna till ett kursanalyserande möte i slutet av läsåret för att sammanfatta läsårets erfarenheter och planera eventuella förändringar.