Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kursledning/administration i Prosamkursen

Gör gruppindelning

På D består grupperna inledningsvis av ungefär 5 från årskurs 1, 4 från årskurs 2 och 3 från årskurs 3.

För årskurs 1: använd om möjligt gruppindelning som redan finns (nollegrupper), så att ettorna kommer tillsammans med andra dom redan känner. Då blir diskussionerna bättre.

Blanda årskurserna så att det finns teknologer från alla årskurser i varje grupp.

Bestäm examinationskrav och poängsystem

Ha ett kursmoment för varje årskurs. På D är både den skriftliga reflektionen och deltagande i reflektionsseminariet obligatoriskt. Utöver detta finns ingen annan examination i reflektionsdelen av kursen.

För att i stort sett alla ska lämna in dokumenten i tid och vara aktiva på reflektionsseminarierna används skötsamhetspoäng på D-kursen. I tid inlämnat dokument ger en eller två poäng beroende på textens kvalitet (G eller VG). Aktivt deltagande på seminariet ger en poäng. Poängen summeras över alla seminarier och ger kursbetyget. Den som inte når upp till poängsumman för E-nivån får skriva ett kompletterande dokument med titeln "D-programmets plats i samhället" på lika många sidor som det saknas poäng upp till betyg E.

Prosamkursens regler för examination och poäng (exempel DD1390)

Möjlighet att ta igen missade obligatoriska moment

Eftersom reflektionsdokument och närvaro vid seminariet är obligatoriskt behövs ersättningsuppgifter för den som av någon anledning missat. Reflektionsdokumentet måste lämnas in, men den som gör det efter sista inlämningstid får ingen skötsamhetspoäng. Den som lämnar in det mer än en vecka efter seminariet får -2 poäng.

Den som inte närvarar vid seminariet måste lämna in en tvåsidig reflektion över övriga gruppmedlemmars reflektioner istället. Den som gör det inom en vecka efter seminariet får inget poängavdrag. Annars ges -2 poäng.

Prosamkursens regler för ersättningsuppgifter (exempel DD1390)

Schemaläggning

Två dagar med ungefär en veckas mellanrum. Gruppschema läggs efter att mentorerna uppgett eventuella bivillkor.

Mentorernas kontakt med adepterna påminner, följer upp frånvaro.

Hantering av inlämningar

  • Unixkataloger med rättigheter för gruppdeltagarna och mentorn
  • Skapa grupper i Canvas och en sida för varje grupp och seminarium. Gruppdeltagarna redigerar sidan och lägger in en länk till sitt dokument.
  • Skapa grupper i Canvas och en diskussionstråd för varje seminarium. Gruppdeltagarna kommenterar diskussionen och lägger in länk till sitt dokument. 
  • I systemet Peergrade.io via Canvas. Då tar Peergrade hand om att skicka ut inlämningar för kommentarer till önskat antal andra kursdeltagare (men då inte nödvändigtvis i samma grupp).

Mentorerna skriver ut inlämningarna, läser igenom dom, ger skriftlig återkoppling och lämnar tillbaka detta i slutet av seminarietillfället.

Om dokumenten skrivs som Googledokument och studenten skapar en delad länk till dokumentet med kommentarmöjlighet så kan övriga gruppdeltagare kommentera dokumentet och varandras kommentarer.

Resultathantering

Mentorerna rapporterar närvaro och bedömning av inlämningar i Canvas.