Anläggningstillgångar och inventarier
KTH ska ha ett register över inventarier och anläggningstillgångar enligt föreskrifterna till 22§ Förordning (2000:606) om myndigheters bokföring.
Aktivering av inventarie
Registret ska innehålla uppgifter som gör det möjligt att identifiera tillgången, uppgift om tidpunkt för anskaffning, anskaffningsvärde och uppgift om av- och nedskrivningar.
Process för stöldbegärlig egendom som inventarieförs
-
Ny produkt beställs: Beställning av t ex dator, mobiltelefon sker genom IT-avdelningen
-
Fakturan ankommer först till IT-avdelningen. IT-avdelningen attesterar fakturan då produkten har ankommit till KTH och de anger projekt-nr.
-
Ekonomiadministrationen: Anger konto som ska belastas samt granskar fakturan - Vem som ansvarar för utrustningen, anger serienummer m.m.
-
Ekonomisk attestant: Attesterar.
-
Ekonomiadministration: Aktiverar/skapar anläggningsnr i anläggningsregistret samt mejlar/postar fakturakopia och Anl.nr till resp inventarieförrättare.
-
Inventarieförättare: märker upp t.ex dator, mobiltelefon med inventarienummer/anläggningsnummer.