IT och IT-support
På dessa sidor hittar du som anställd på ABE-skolan direktlänk för beställning av IT-produkter och licenser samt kontaktuppgifter för olika IT-frågor.
När du behöver hjälp med IT-relaterade ärenden kontakta IT-support genom att skicka e post till
it-support@kth.se
, ringa 08-790 66 00 eller använd
Portalen för IT-ärenden
.
För dig som är nyanställd rekommenderar vi att du läser
Introduktion till din IT-miljö på KTH
. Ytterligare information och praktiska länkar finns på
IT-Support
.
IT-överenskommelse
ABE-skolan har en skolspecifik överenskommelse med IT-avdelningen gällande följande:
- Lokal IT-Support
- Inköp och logistik av IT-relaterad utrustning (inklusive leverens och installation på plats)
- Licensadministration
- AV-stöd; Support för audiovisuell teknik omfattar support och underhåll för audiovisuell utrustning så som t.ex. projektorer, dokumentkameror, styrpaneler och videokonferenssystem i möteslokaler samt föreläsningssalar.
IT-samordnare
ABE-skolans IT-samordnare är Andreas Billing. Han är ansvarig för att fånga upp, formulera och samordna skolans IT-behov och är också vår ”liaison officer” mot IT-avdelningen - det vill säga ser till att skolans IT-projekt blir tilldelade rätt kompetens.
IT:s inköpsportal
IT-beställningar görs via
Portalen för IT-ärenden
.
KTH IT har tagit fram ett antal standardprodukter som lämpar sig väl för KTH:s verksamhet, med målet att få en bra prestanda till fördelaktiga priser.
Innan du gör din beställning måste du veta vilket organisationsnamn samt Agressos ekonomiska projektkod som ska belasta inköpet.
Mer information
Lån av dator
ABE-skolan har tillgång till åtta lånedatorer för tillfällig användning i de fall ordinarie arbetsdator inte är tillgänglig. Dessa förvaras hos IT-supporten.
Lånedatorerna är endast för ABE-anställda som antingen har beställt ny arbetsdator och väntar på leverans eller som har skickat sin ordinarie arbetsdator på lagning hos IT-supporten. En lånedator kan inte användas som extradator eller lånas under längre period.
Om du behöver låna en dator kontakta IT-supporten via mail (
it-support@kth.se
) eller telefon (6600).
Återvinning / destruktion av teknisk utrustning
Har du frågor kring återvinning eller utrangering av gamla, uttjänta bärbara datorer eller mobiltelefoner? Vänligen kontakta:
Stöld / förlust av telefon eller dator
För att spärra telefonens SIM-kort, ring Tele2:s kundtjänst (Tel: 0200-23 23 23) eller KTH:s teleservice (Tel: 08-790 66 00).
Om mobiltelefonen ska spärras måste en polisanmälan göras. Skicka sedan diarienumret samt IMEI-numret på telefonen till
teleservice@kth.se
.
Stöldanmälan av dator eller telefon ska fyllas i via
Polisen.se
Skicka en kopia på stöldanmälan till ekonomiadministrationen (
ekonomi@abe.kth.se
) samt till
infrastruktur@abe.kth.se
Teleservice/IT behöver Polisens diarienummer och telefonens IMEI/serienummerför att kunna spärra telefonen/datorn.
Diarienummer skickas till:
teleservice@kth.se
(för telefon) eller
it-support@kth.se
(för dator)
Äldre datorer/mobiler
Personal önskar ibland köpa persondatorer eller mobiltelefoner som inte längre används. Följande gäller:
ABE-skolan följer GVS:s anvisning om att inte sälja vidare vare sig datorer eller mobiltelefoner till anställda. Denna anvisning stödjer sig på de riktlinjer som finns angivna i
KTH:s ekonomihandbok
.
Om försäljning ska ske till anställda måste:
- ALL personal få samma möjlighet
- utrustningen säljas till marknadsvärdet vilket är svårt att ta fram just för äldre datorer och mobiler
- i de fall utrustningen säljs till underpris köparen bli taxerad från första kronan
- moms debiteras
- datorerna rensas helt på all programvara som tillhör KTH