Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

IT och IT-support

På dessa sidor hittar du som anställd på ABE-skolan direktlänk för beställning av IT-produkter och licenser samt kontaktuppgifter för olika IT-frågor.

När du behöver hjälp med IT-relaterade ärenden kontakta IT-support genom att skicka e post till it-support@kth.se  , ringa 08-790 66 00 eller använd Portalen för IT-ärenden

För dig som är nyanställd rekommenderar vi att du läser Introduktion till din IT-miljö på KTH . Ytterligare information och praktiska länkar finns på IT-Support .

IT-överenskommelse

ABE-skolan har en skolspecifik överenskommelse med IT-avdelningen gällande följande:

  1. Lokal IT-Support
  2. Inköp och logistik av IT-relaterad utrustning (inklusive leverens och installation på plats)
  3. Licensadministration
  4. AV-stöd; Support för audiovisuell teknik omfattar support och underhåll för audiovisuell utrustning så som t.ex. projektorer, dokumentkameror, styrpaneler och videokonferenssystem i möteslokaler samt föreläsningssalar.

IT-samordnare

ABE-skolans IT-samordnare är Andreas Billing. Han är ansvarig för att fånga upp, formulera och samordna skolans IT-behov och är också vår ”liaison officer” mot IT-avdelningen - det vill säga ser till att skolans IT-projekt blir tilldelade rätt kompetens.

Andreas Billing
Andreas Billing it-tekniker

IT:s inköpsportal

IT-beställningar görs via Portalen för IT-ärenden .

KTH IT har tagit fram ett antal standardprodukter som lämpar sig väl för KTH:s verksamhet, med målet att få en bra prestanda till fördelaktiga priser.

Innan du gör din beställning måste du veta vilket organisationsnamn samt Agressos ekonomiska projektkod som ska belasta inköpet.

Mer information

Lån av dator

ABE-skolan har tillgång till åtta lånedatorer för tillfällig användning i de fall ordinarie arbetsdator inte är tillgänglig. Dessa förvaras hos IT-supporten.

Lånedatorerna är endast för ABE-anställda som antingen har beställt ny arbetsdator och väntar på leverans eller som har skickat sin ordinarie arbetsdator på lagning hos IT-supporten. En lånedator kan inte användas som extradator eller lånas under längre period.

Om du behöver låna en dator kontakta IT-supporten via mail ( it-support@kth.se ) eller telefon (6600).

Stöld / förlust av telefon eller dator

För att spärra telefonens SIM-kort, ring Tele2:s kundtjänst (Tel: 0200-23 23 23) eller KTH:s teleservice (Tel: 08-790 66 00).

Om mobiltelefonen ska spärras måste en polisanmälan göras. Skicka sedan diarienumret samt IMEI-numret på telefonen till teleservice@kth.se .

Stöldanmälan av dator eller telefon ska fyllas i via Polisen.se

Skicka en kopia på stöldanmälan till ekonomiadministrationen ( ekonomi@abe.kth.se ) samt till infrastruktur@abe.kth.se

Teleservice/IT behöver Polisens diarienummer och telefonens IMEI/serienummerför att kunna spärra telefonen/datorn.

Diarienummer skickas till: teleservice@kth.se  (för telefon) eller it-support@kth.se  (för dator)

Äldre datorer/mobiler

Personal önskar ibland köpa persondatorer eller mobiltelefoner som inte längre används. Följande gäller:

ABE-skolan följer GVS:s anvisning om att inte sälja vidare vare sig datorer eller mobiltelefoner till anställda. Denna anvisning stödjer sig på de riktlinjer som finns angivna i KTH:s ekonomihandbok .

Om försäljning ska ske till anställda måste:

  • ALL personal få samma möjlighet
  • utrustningen säljas till marknadsvärdet vilket är svårt att ta fram just för äldre datorer och mobiler
  • i de fall utrustningen säljs till underpris köparen bli taxerad från första kronan
  • moms debiteras
  • datorerna rensas helt på all programvara som tillhör KTH