Design av app utifrån KTH Style
Som utvecklare är det bra att åtminstone en gång ha läst igenom de övergipande riktlinjerna för användbarhet och tillgänglighet. Du kan sedan fortsätta att läsa riktlinjer för sida.
Riktlinjer för komponenter kan du läsa när du ska använda dessa. Därifrån kan du ta dig vidare till form och kodexempel för komponenten.
Sist en påminnelse om att du inte är i mål förrän du har validerat att du uppnått en användbar och tillgänglig applikation.
Användbarhet
Användbarhet definieras enligt ISO-normen 9241-11 som följande: Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt.
Riktlinjer för användbarhet utgår från Jacob Nielsen's 10 usability heuristics och ingår i "Övergripande riktlinjer för användbarhet och tillgänglighet" (se nedan).
Tillgänglighet
Tillgänglighet betyder användbarhet för alla oavsett funktionsvariation.
Tillgänglighetsriktlinjer utgår från 50-punktslisstan på webbriktlinjer.se som bygger på Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De riktlinjer som du som utvecklare behöver ta del av finns listade där de hör hemma. För att få en övergripande förståelse för tillgänglighet är det bra att i allafall en gång läsa igenom samtliga 50 punkter.
I KTH Style inkluderar vi inte följande områden, och riktlinjer från webbriktlinjer.se:
- Rörlig media (1.2.1-1.2.5)
- Ljud (1.4.2)
- Kortkommandon (2.1.4)
- Tidsbegränsningar (2.2.1)
- Rörelser (2.2.2, 2.3.1)
- Rörelsestyrning (2.5.1, 2.5.4)
1. Övergripande riktlinjer för användbarhet och tillgänglighet
Läs först dessa övergripande riktlinjer för användbarhet och tillgänglighet.
2. Riktlinjer för sida
Riktlinjer som gäller design av en sida
Börja med Övergripande för sida och ta dig vidare till Sidans struktur .
3. Riktlinjer för komponenter
Läs riktlinjer för de komponenter du använder:
4. Validera användbarhet och tillgänglighet
Tänk på att en viktig del av användbar och tillgänglig utveckling är att verifiera resultatet genom att Testa användbarhet och tillgänglighet .