Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Design av app utifrån KTH Style

Som utvecklare är det bra att åtminstone en gång ha läst igenom de övergipande riktlinjerna för användbarhet och tillgänglighet. Du kan sedan fortsätta att läsa riktlinjer för sida.

Riktlinjer för komponenter kan du läsa när du ska använda dessa. Därifrån kan du ta dig vidare till form och kodexempel för komponenten.

Sist en påminnelse om att du inte är i mål förrän du har validerat att du uppnått en användbar och tillgänglig applikation. 

Användbarhet

Användbarhet definieras enligt ISO-normen 9241-11 som följande: Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt.

Riktlinjer för användbarhet utgår från Jacob Nielsen's 10 usability heuristics  och ingår i "Övergripande riktlinjer för användbarhet och tillgänglighet" (se nedan).

Tillgänglighet

Tillgänglighet betyder användbarhet för alla oavsett funktionsvariation.

Tillgänglighetsriktlinjer utgår från 50-punktslisstan på webbriktlinjer.se  som bygger på Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De riktlinjer som du som utvecklare behöver ta del av finns listade där de hör hemma. För att få en övergripande förståelse för tillgänglighet är det bra att i allafall en gång läsa igenom samtliga 50 punkter. 

I KTH Style inkluderar vi inte följande områden, och riktlinjer från webbriktlinjer.se:

  • Rörlig media (1.2.1-1.2.5)
  • Ljud (1.4.2)
  • Kortkommandon (2.1.4)
  • Tidsbegränsningar (2.2.1)
  • Rörelser (2.2.2, 2.3.1)
  • Rörelsestyrning (2.5.1, 2.5.4)

1. Övergripande riktlinjer för användbarhet och tillgänglighet

Läs först dessa övergripande riktlinjer för användbarhet och tillgänglighet.

Se Övergripande riktlinjer .

2. Riktlinjer för sida

Riktlinjer som gäller design av en sida

Börja med Övergripande för sida  och ta dig vidare till Sidans struktur .

3. Riktlinjer för komponenter

Läs riktlinjer för de komponenter du använder:

Bilder och dokument

Ikoner

Typografi

Alerts och tooltips

Collapse 

Formulär

Knappar och länkar

Listor

Modaler

Navigation

Tabbar

Tabeller

4. Validera användbarhet och tillgänglighet

Tänk på att en viktig del av användbar och tillgänglig utveckling är att verifiera resultatet genom att Testa användbarhet och tillgänglighet .