Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Alerts och tooltips

Om att informera och ge återkoppling

Systemet ska konsekvent ge användaren den information/återkoppling denne behöver för att kunna utföra sina aktiviteter och nå sina mål på ett tillfredställande sätt. Användaren ska även när det behövs kunna efterfråga information.

Läs mer under Övergripande riktlinjer .

Alerts, tooltips eller informationsmodal?

  • Använd så kallade "Alerts" för att ge information som användaren ej efterfrågat
  • "Tooltips" och Informationsmodaler  används för att ge mer information när användaren efterfrågat det.

Läs mer under respektive komponent för att välja rätt komponent utifrån användning.

Alerts

Alers används för att informera och ge återkoppling till användaren (när denne inte efterfrågat den).

Se Alerts   (i KTH Style, på engelska).

Komponenttyp Används för
Success alert Bekräfta att användaren har lyckats utföra en handling. 

Finns i två varianter:

  • För längre meddelanden där informationen behöver läsas mer nogrannt.
  • För korta meddelanden där informationen är kort och inte behöver granskas. Exempel: "Sparad".
Information alert Informera om att något har förändrats på en sida eller annat som användaren behöver bli informerad om (men ej ha efterfrågat).
Error alert Informera om att något har gått fel. Används när användaren inte kan gå vidare utan att felet åtgärdas. 

Error alert och felhantering

Innan du presenterar ett felmeddelande i form av en "error alert", läs under Övergripande riktlinjer :

  1. Förhindra att fel uppkommer
  2. Hjälp användaren att upptäcka, förstå och lösa problem

Markera fel i formulär

För flera fel på en sida (till exempel ett formulär), komplettera med att också markera de fält som är felaktiga med anslutande röd text.

Markera fel och felmeddelanden med ARIA

Ska detta byggas in i Error-Alert?

Se

webbriktlinjer.se (Visa var ett fel uppstått och beskriv det tydligt/markera fel och felmeddelanden med ARIA så att de uppfattas tydligt av användare med hjälpmedel) .

Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus

Se webbriktlinjer.se (Se till att hjälpmedel kan presentera meddelanden som inte är i fokus) .

Placering av alerts

  • Placera alerts överst på sidan (vilket innebär att sidan ska uppdateras)
  • Informations-alerts kan i vissa sammanhang, behövas kilas in på rätt plats på sidan (till exempel för information i schemat som gäller visst datum)

Tooltips

Tooltips används för att ge ytterligare information när användaren efterfrågat den. Tooltips kan visas när användaren hoovrar över eller klickar på en i-ikon. Informationen i tooltips är en kortare information på högst några rader. Behövs längre text ska Informationsmodal  användas.

Tooltips är att föredra vid snabb, kompletterande information medan en informationsmodal är bättre för att ge information som bättre tas in isolerad och ger mer fokus än om den läses på sidan.  

Pop-up vid mouse over

Pop-up vid klick

Placering av tooltips

  • Skym inte information som är viktig att se tillsammans med Tooltips. Se