Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Studentmedarbetare

Informationen på denna sida guidar dig genom rekryteringsprocessen av en Studentmedarbetare och underlättar och bidrar till att kvalitetssäkra och effektivisera processen. Kontakta alltid din skolas HR-avdelning för att starta upp processen

Rekryterande chef i samarbete med skolans HR genomför denna planering inför uppstart av en ny rekryteringsprocess och tar fram en anställningsprofil/kravprofil.

En anställning som studentmedarbetare vid KTH är reglerat enligt kollektivavtal.

För att rekrytera studentmedarbetare behöver du inget rekryteringstillstånd. Däremot behöver du som chef känna till de bestämmelser anställningen som studentmedarbetare regleras av innan du kontaktar HR.

Krav och begränsningar vid anställning av studentmedarbetare

Syftet med studentmedarbetaravtalet är att skapa förutsättningar för att förena arbete och studier, där arbetsuppgifterna har en koppling till de pågående studierna.

Följande krav och begränsningar finns vid anställning av studentmedarbetare:

  • Anställningen får motsvara högst 25% av full arbetstid.
  • Endast den som bedriver heltidsstudier på högskola och som har fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng samt inte påbörjat en forskarutbildning, kan anställas som studentmedarbetare.
  • En studentmedarbetare anställs tidsbegränsat under högst fyra anställningsperioder. Anställningstidens längd i respektive anställningsperiod kan som längst sammanfalla med längden på den termin som anställningen avser att pågå.
  • Här hittar du Avtalet om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare .

Alla rekryteringsärenden hanteras via KTH:s rekryteringssystem Varbi