2 - Skicka varukorg

När man skickar sin varukorg till någon som kommer beställa eller agera på varukorgen.

2 - Skicka varukorg som innebär att varukorgen fysiskt i databasen flyttas till den person man skickar den till för vidare handläggning.

Hur hittar man rätt person att sända vidare min varukorg till?
Det finns inget funktionsstöd i WISUM som enbart visar vilka beställare och inköpare som är knutna till ett område/katalog per skola under funktionen ”Skicka varukorg”.
Samtliga profiler i WISUM med vald behörighet listas.

Det finns även en tilläggs steg som gör det möjligt att bifoga leveransadress och annan information till beställare/inköpare som rör varukorgen . Detta beskrivs längre ner på sidan

I varukorgsläget:
I varukorgsläget finns funktionsknappen ”Skicka varukorg” används när en varukorg ska skickas till annan registerad profil i WISUM.

Layouten som öppnas är byggd i 3 stegs flöde med 3 flikar:

- Första fliken - Information beskriver kort vilka möjlighter som finns i nästa steg i
- Andra fliken"Sök mottagare"

Steget "Sök mottagare"
Hur hittar jag andra profiler och hur ska jag tolka och välja av det som visas?

Det finns fyra möjligheter som vi här nedan beskriver vad som syns när man väljer respektive förslag.

• Visa alla anställda = Ange delar eller hela namn. Man kan även trycka på "SÖK" listas alla aktiva profiler oberoende roll som loggat in i WISUM på KTH
  • Visa endast inköpare = Om man direkt trycker på "SÖK" listas alla inköpare på den skola du tillhör, dock inte inom vilket område/katalog.
  • Visa endast Beställare = Om man direkt trycker på "SÖK" listas alla beställare på den skola du tillhör, dock inte inom vilket område/katalog. Man kan avgränsa sitt sökande genom att skriva något i namnfältet så begränsas visningen.
  • Visa endast inköpsansvariga = Om man direkt trycker på "SÖK" listas de med rollen inköpsansvariga på den skola du tillhör. Detta val rekommenderas om man på skolans inköpssidor inte hittar beställare/inköpare att sända till. Inköpsansvariga hjälper er då med att föra vidare varukorgen till rätt beställare/inköpare på er skola.

"Orderinformation" I sista steget finns nu även möjlighet att väja enhet som ska hantera fakturan och en leveransadress som bifogas i varukorgen till beställaren/inköparen och är frivilligt att fylla i.

Om man kryssar för "Bifoga orderinformation öppnas nya i fyllnings rutor där man kan välja enhet, ange leveransadress, samt ange faktura referens för sakattestant innan varukorgen sänds.

Visar formuläret för ytterligare orderinformation

Har ni frågor om fuktionen varukorgar, sänd ett mail till postadressen