Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ofta ställda frågor - FAQ

Allmänt om användning av WISUM, frågor om profil, roller, produktutbud

FRÅGOR OM WEBLÄSARE har en egen sida, under "Kända buggar eller problem" Läs mer där.

FRÅGA: Jag undrar om jag verkligen ska ha profil i WISUM? lägger inga beställningar.
SVAR: Alla som i framtiden har ett behov som leder till ett inköp oavsett flöde för köpet behöver en profil för att kunna skicka varukorg eller en inköpsanmodan till skolans inköpare/beställare.
Din profil uppdateras varje gång du loggar in i systemet.
Förändras dina arbetsuppgifter eller du byter organisationstillhörighet uppdateras detta automatiskt vid nästa inloggning.
Har du övriga behörigheter kan de försvinna då de ligger på organisationstillhörighet.

FRÅGA: Kan man styra i WISUM att en skolan inte kan skapa varukorgar för olika produkter/tillverkare? T ex HP.
SVAR: Om en av KTH:s skolor inte vill köpa tex HP tillverkade produkter för att man byggt upp en driftmiljö med annat märke så är det fritt att välja det tillverkningsmärke. KTH döljder kan INTE dölja en avtalspart för en enskild skola/enhet.
Respektive skolan kan välja vilken leverantör man köper från och om det finns en skolpolicy kan produktvisning för polycy göras för enskild skola av förvalda produkter i WISUM.
ontrollen att beställarna följer skolans policy kan inte göras av systemet WISUM, utan sker av skolan själv med hjälp av en egna Inköpare i WISUM.
Samt att kategorin är synlig för hela KTH.
I en varukorg kan inte en mix av varor från olika ”produktområden" blandas, IT relaterade varor har ett flöde, Profilprodukter ett annat, Kontorsmaterial ett ytterligare osv.

FRÅGA: Kan man följa sin order i systemet? Man måste kunna följa sin order.
SVAR: Ja, under ”Mina sidor” > beställningar ser man sina beställningar. Man ser vilken status den har i flödet.

FRÅGA: Realtid på lagersaldo, är det möjligt?
SVAR: Idag finns den möjligheten INTE på något avtal.
Skulle eventuellt fungera om ett avtal med endast en leverantör med eget lager enkom för KTH räkning och inte använder andra distributörer för produktförsörjningen skulle det fungera.

Exempel på fiktivt flöde, att vid ordermottagning hos leverantör med orderintegration återsänder de elektroniskt info om lagersaldo som då läses in direkt i produktdatabasen i realtid vid varje orderläggning.

FRÅGA: Finns det möjligheter att skriva kommentarer och anteckningar som följer med beställningen.
SVAR: Idag finns det två fält innan man skickar iväg sin beställning, en för meddelande till eventuell inköpare och anteckningar för eget bruk. Anteckningar går även att skriva per orderrad i en varukorg.

FRÅGA: Sökverktyget vart söker det?
SVAR: 

FRÅGA: Går det att påverka styrningen av att beställa i produktgrupper?
SVAR: Det styrs av våra ramavtal som ligger till grund för produktvisning. På KTH nivå kommer vi inte att dölja några kategorier om inte tex ett rektorsbeslut för samordning och inköp på högsta nivå sker

FRÅGA: Kan man skicka varukorg till vem som helst på KTH?
SVAR: Ja, man kan skicka varukorg till vem som helst som har en profil i WISUM. Sök personens namn i fältet under funktionen skicka i varukorgsläget.
OBS! Det kan finnas profiler som slutat på KTH som har aktiva profiler i WISUM. De ligger kvar om ingen inaktiverat dem manuellt. Det finns idag ingen automatisk koppling till HR+ finns ej. Administreras av organisationsadministratör per skola.

FRÅGA: Blandning av olika produktområden i order? Kan det vara så?
SVAR: Nej, man kan bara lägga produkter i samma order hämtade från samma produktområde.Dock kan man blanda från olika avtal inom samma produktområde.Mix av varor från olika ”produktområden fungerar inte, IT relaterade varor har ett flöde, Profilprodukter ett annat, Kontorsmaterial ett ytterligare osv.

FRÅGA: Kan beställaren göra beställningen hela vägen?
SVAR: Ja, beställare och inköpare kan gå via kassan

 FRÅGA: Kan man få en kopia på skickad varukorg? Och kan man få en status på uppföljning på skickad varukorg?
SVAR: Nej inte från systemet idag. Den som man skickar varukorgen till får ett mail med innehållet i varukorgen. Man kan under ”Mina sidor” > Mina inställningar > fliken orderhistorik söka ut sina skickade varukorgar och se status.
Man väljer tex ”Skickat varukorg” under typ och sen vecklar man ut varukorgen och kan klippa ut informationen. Syns ett beställnings nr har varukorgen omvandlats till en beställning.

FRÅGA: Kan alla anställda göra en varukorg och skicka vidare i Wisum?
SVAR: Ja, sök fram via personens namn, förslagsvis närmsta chef som ska godkänna inköpet.

FRÅGA: Vem bestämmer om man kan bli beställare och över andra behörigheter i WISUM?
SVAR: Det gör din chef som sänder förfrågan om behörignet till skolas inköpsansvarige,