KTH inför GLN koder

Publicerad 2020-03-05

KTH kommer anskaffa GLN koder för våra kända leveranspunkter

KTH får frågan från leverantörerna om KTH brukar GLN koder (lokaliseringsnummer) för våra KTH adresser i organisationen.
Behovet ökar då leverantörer oavsett bransch använder det i sina affärssystem och distributörer för att säkra logistik och leveranser.

2019 på våren lyfte KTH E-handel frågan uppåt via dåvarnade upphandlingschef och Maria Granath , chef på avdelningen HÅLLBARHET, FASTIGHETER OCH SERVICE och det beslutades att Fredrik Sidoli på ”Hållbarhet, fastigheter och service, Lokalservice Kansli” har fått uppdraget att anskaffa detta för KTH i samverkan med KTH E-handel.
I januari påbörjades arbetet av Ann E på KTH E-handel och Fredrik.

KTH kan bara ha en uppsättning och vi ser det lämpligast att använda adressregister för enheterna på skolorna som finns i WISUM där fält redan finns för att registrera kommande GLN koder.

Ansvaret för GLN koderna kommer ligga hos Fredrik på Lokalservice Kansliet, men att WISUM blir databasen för uppgifterna och export kan ske till andra system där vi ser gemensamma nämnare för inläsning.
KTH E-handel sköter administrationen av adresserna i WISUM.

Innan en implementation för att skapa GLN koder kan göras har nu KTH E-handel träffat alla inköpsasvariga och uppdatera skolornas enhets-adresser i WISUM men med en struktur.
Arbetet pågår för att uppdatera WISUM.

Tidplan

• Skapa underlag inom 2 veckor för att börja skapa ett serie upplägg på en grund för beställningen och uppsättning av GLN nr.
    Kommer totalt nog röra sig mellan 40-65 adresser och det är lagt på toppnivå i WISUM för leveranspunkter på KTH, struktur och indelning blir med utgångsläget på våra olika Campus
  • Förväntas klart i maj-juni.
  • Information och lista läggas ut på intranätet och kommer vara publikt för externa intressenter.
    Kommer publiceras under länken intra.kth.se/administration/upphandling/e-handel/levinfo
  • KTH E-handel tar över ansvaret för editering i WISUM för adresser på enheter from 15/3.
    Därefter anmäler skolor/GVS förändringar via formulär i WISUM under rubrikerna Produkter & tjänster > WISUM Behörigheter & adresser > Ny/borttag/ändring av adresser
    Även behov av GLN nr till leveranspunkter som är utöver vanliga adresser sker samråd med KTH E-handel via mail, kth-ehandel@kth.se

För den som vill veta mer om GLN - www.gs1.se/sv/vara-standarder/identifiera/gs1-lokaliseringsnummer-gln/