Fem anledningar för KTH-forskare att gå KTH Innovations förinkubatorprogram

Gustav Notander, Affärsutvecklingscoach på KTH Innovation, coachar ett team.
Publicerad 2019-08-27

Att jobba som forskare på KTH och samtidigt driva ett kommersialiseringsprojekt kan låta övermäktigt. Men med stöd från KTH Innovation och en plats i KTH Innovations förinkubatorprogram är det möjligt – över 70% av de 159 projekt som har antagits till programmet har bedömts varit framgångsrika vid avslut, och många av dem har grundats av KTH-forskare. Är du intresserad av programmet? Här är fem goda anledningar att söka.

- Ta chansen att se var programmet och mötet med andra entreprenöriella studenter och forskare tar dig, säger Daniel Carlsson, Affärsutvecklingscoach på KTH Innovation. Du kommer definitivt att lära dig mycket, eftersom programmet skapats för att ge dig kunskap inom i princip alla områden du behöver för att utveckla din idé, från presentationsteknik och pitch, till att säkra partnerskap och finansiering. Och om det inte fungerar kan du lämna programmet när som helst under året.

KTH-forskare står bakom många av programmets mest framgångsrika alumner. Logistikföretaget Airmees teknik baseras på forskning från KTH. Sedan de gick ut från programmet 2017 har de utvecklat sin tjänst till att sätta en ny standard för sistamilen-leverans i Stockholm, och de säkrade nyligen två miljoner kronor i investering från iZettle-grundarna Jacob De Geer och Magnus Nilsson.

Nystartade bolaget Monocular, som gick ur programmet i våras är ett annat exempel på projekt som utvecklats snabbt i programmet. De erbjuder filmskapare en tjänst för previsualisering, ett digitalt verktyg för att ta fram animerade storyboards.

- KTH Innovations förinkubatorprogram gjorde jättemycket för att guida vårt projekt rätt, säger Simon Alexanderson. I början var vi inte särskilt strukturerade, och vi hade inte så bra koll på hur vi skulle kommunicera vår idé. Dessutom var det väldigt bra att befinna sig i ett sammanhang med personer i samma sits. Det gav nya erfarenheter och nätverk.

KTH Innovations förinkubatorprogram är ett ettårigt program för studenter, forskare och anställda på KTH som vill utveckla sina startup eller forskningsbaserade kommersialiseringsprojekt. Två gånger per år tar KTH Innovation in femton nya projekt till programmet. De intagna projekten får stöd och affärsutvecklingscoaching, veckovisa workshops för att utvecklas som entreprenörer, och en plats i KTH Innovations stöttande community. Läs mer om programmet här.  

Är du intresserad av programmet? Här är fem goda anledningar till att söka:

Gå med i en stöttande community

Kom in i en stöttande och entreprenöriell community tillsammans med andra studenter, forskare och anställa på KTH som utvecklar sina startup- och kommersialiseringsprojekt.

Vi ger ditt projekt högsta prioritet

Bara de bästa och mest lovande projekten antas till programmet. Som ett av projekten i KTH Innovations förinkubatorprogram kommer din personliga affärsutvecklingscoach ha dig och ditt projekt som sin högsta prioritet.

Strukturera din utveckling och tid

KTH Innovations förinkubatorprogram ger dig struktur, hjälper dig sätta mål och att jobba fokuserat på specifika uppgifter. Processen driver och guidar din utveckling och gör att du spenderar din tid mer effektivt.

Utveckla nya kunskaper och färdigheter

Projekten som antas till programmet samlas för lunchworkshops en gång i veckan, där vi går igenom ämnen som är specifikt utvalda för att utveckla dig och ditt projekt. Vi går igenom ämnen som hur man genomför ett kundmöte, utvecklar sin affärsmodell eller hur man bäst pitchar sitt projekt.

Få PR och uppmärksamhet för ditt projekt

Omvärlden har ögonen på KTH, och projekten i förinkubatorprogrammet får ofta uppmärksamhet från media och andra företag. KTH Innovation stöttar dig i din marknadsföring och kommunikation, så att du kan nå nya målgrupper och få rätt personer intresse. 

Har du några frågor?

Har du frågor om KTH Innovations förinkubatorprogram, eller vill du veta mer om hur KTH Innovation kan stötta dig i en kommersieliseringsprocess? Skicka ett mail till innovation@kth.se.  

Innehållsansvarig:innovation@kth.se
Tillhör: KTH Innovation
Senast ändrad: 2019-08-27