Till KTH:s startsida

Översyn av ITM Lärande

Vägg med KTH:s logga.
En översyn av verksamheten vid ITM Lärande har utmynnat i en rapport.
Publicerad 2024-10-01

I en rapport har det gjorts en översyn av ITM Lärande för att få en samlad beskrivning av verksamheten vid institutionen.

– Vi har saknat en sammanhållen bild och i översynen görs en genomgång av verksamhet, finansiering, ansvarsfördelning och de olika delarnas uppdrag, säger Anders Söderholm, KTH:s rektor.

Vad visar rapporten?

– Bland annat att det finns en blandning av uppdrag dels på övergripande KTH-nivå, dels för institutionen i sig. Detta måste bli tydligare och enklare inte minst kring förväntningar för såväl medarbetarna som hela organisationen. Hur ska KTH kunna använda all kompetens på ett mer ändamålsenligt sätt och det ska bli lättare att planera verksamheten.

ITM Lärande består av tre avdelningar och ett centrum, Lärande i STEM, Digitalt lärande, Språk och Kommunikation samt Vetenskapens Hus. Institutionen har en omsättning på drygt 140 miljoner kronor varav cirka 50 miljoner utgör en ersättning för övergripande KTH-uppdrag. Resterande resurser avser utbildning och forskning.

Av rapporten, som gjorts av ledningskansliet på rektors uppdrag, framgår att det är delvis oklart vart pengarna går och hur förväntningarna ser ut både på övergripande nivå och på institutionsnivå. Rapportskrivarna har förutom en beskrivning av hur det ser ut i dag också en rad förslag för hur man ska kunna göra verksamheten tydligare kring var saker hör hemma och vem som har ansvar för vad.

Vad händer nu?

– Nu ska vi diskutera underlaget för att se hur vi kan ta detta vidare där rapporten utgör en grund för det fortsatta arbetet med att skapa en mer effektiv och tydlig organisation, säger Anders Söderholm.

Rapporten Översyn av ITM Lärandes övergripande uppgifter Rapport (pdf 546 kB) .

Text: Jill Klackenberg
Foto: Petter Karlberg