Strategi för likvärdig examination: anpassad examination
En vanlig strategi för att göra examinationen likvärdig är anpassad examination för studenter med funktionsnedsättningar. Här har vi hjälp av handläggare som arbetar på Funka. Därför kallas detta stöd i dagligt tal funkastöd.
Anpassad examination på KTH
Läs om hur stöd för anpassad examination fungerar på KTH:
Kompensatoriska stöd vid funktionsnedsättning är vid KTH klassificerade i R-stöd (rumsliga stöd) och P-stöd (pedagogiska stöd). Läs mer om dessa stöd och examinators ansvar i samband med kompensatoriska stöd:
Grund för att göra anpassningar av examinationen
För att examinator ska ha rätt att anpassa examinationsformen krävs en grund i kursplanen. Därför innehåller alla kursplaner på KTH följande formulering:
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Dock får inte anpassningen gälla vilka lärandemål som examineras. Alla mål som examineras av den ordinarie examinationen ska också examineras av den anpassade examinationen.