Vad gör ett arbetsplatsombud?
Arbetsplatsombudets roll är bland annat att vara förhandlingsmotpart i lokala frågor (där beslut fattas av närmsta chef), ge information till medlemmarna och att vara arbetsmiljöombud på arbetsplatsen.
I uppdraget som arbetsplatsombud ingår att:
Stödja och företräda medlemmar
- Lyssna, fånga upp och återkoppla frågor från och till medlemmar
- Vara länk mellan medlemmar och den lokala fackstyrelsen
- Samarbeta med skyddsombud
- Företräda medlemmar i samverkan
- Stödja medlemmar som vill ha hjälp och vid behov delta i förhandlingar/överläggningar med arbetsgivaren
- Medverka vid nyanställningar
Engagera och värva nya medlemmar
- Informera medlemmar i aktuella frågor och vilka aktiviteter ST erbjuder
- Bidra till att kompetensutveckla medlemmar i fackliga frågor
- Engagera och aktivera medlemmar i fackliga frågor
- Välkomna nyanställda och erbjuda medlemskap i ST
- Välkomna nya ST-medlemmar