Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Vad gör ett arbetsplatsombud?

Arbetsplatsombudets roll är bland annat att vara förhandlingsmotpart i lokala frågor (där beslut fattas av närmsta chef), ge information till medlemmarna och att vara arbetsmiljöombud på arbetsplatsen.

I uppdraget som arbetsplatsombud ingår att:

Stödja och företräda medlemmar

  • Lyssna, fånga upp och återkoppla frågor från och till medlemmar
  • Vara länk mellan medlemmar och den lokala fackstyrelsen
  • Samarbeta med skyddsombud
  • Företräda medlemmar i samverkan
  • Stödja medlemmar som vill ha hjälp och vid behov delta i förhandlingar/överläggningar med arbetsgivaren
  • Medverka vid nyanställningar

 Engagera och värva nya medlemmar

  • Informera medlemmar i aktuella frågor och vilka aktiviteter ST erbjuder
  • Bidra till att kompetensutveckla medlemmar i fackliga frågor
  • Engagera och aktivera medlemmar i fackliga frågor
  • Välkomna nyanställda och erbjuda medlemskap i ST
  • Välkomna nya ST-medlemmar