Vad gör ett arbetsplatsombud?
Arbetsplatsombudets roll är bland annat att vara förhandlingsmotpart i lokala frågor (där beslut fattas av närmsta chef), ge information till medlemmarna och att vara arbetsmiljöombud på arbetsplatsen.
    
  I uppdraget som arbetsplatsombud ingår att:
Stödja och företräda medlemmar
- Lyssna, fånga upp och återkoppla frågor från och till medlemmar
 - Vara länk mellan medlemmar och den lokala fackstyrelsen
 - Samarbeta med skyddsombud
 - Företräda medlemmar i samverkan
 - Stödja medlemmar som vill ha hjälp och vid behov delta i förhandlingar/överläggningar med arbetsgivaren
 - Medverka vid nyanställningar
 
Engagera och värva nya medlemmar
- Informera medlemmar i aktuella frågor och vilka aktiviteter ST erbjuder
 - Bidra till att kompetensutveckla medlemmar i fackliga frågor
 - Engagera och aktivera medlemmar i fackliga frågor
 - Välkomna nyanställda och erbjuda medlemskap i ST
 - Välkomna nya ST-medlemmar