Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Inredning och utrustning

I KTH:s strävan att kunna erbjuda generella och flexibla lokaler av god kvalitet är även inredning och utrustning en viktig faktor. I första hand för KTH-gemensamma lokaler men också inom skolan eller VS är ambitionen att så långt möjligt uppnå en gemensam och enhetlig standard för inredning och utrustning.

I större lokalprojekt bevakas detta genom Fastighetsavdelningens medverkan, vid mindre ombyggnader/lokalanpassning i dialog med Fastighetsavdelningen. Anvisningar i vissa specifika frågor återfinns i det separata dokumentet KTH Planeringsunderlag.

I enlighet med KTH:s universitetsövergripande hållbarhetsmål ska KTH hushålla med resurser och minska andelen avfall. För inredning och utrustning innebär det att, i såväl det löpande arbetet som i lokalprojekt, om möjligt återbruka befintliga inventarier och vid behov köpa renovering som tjänst av ramavtalad leverantör. En avvägning görs i varje enskilt fall.

Då lös inredning anskaffats som ett led i förbättring av helhetsmiljön inom en byggnad, bör den vid avflyttning lämnas kvar, efter överenskommelse mellan ut- och inflyttande nyttjare om reglering av inventarievärdena.

Beträffande sådan fast inredning och utrustning som installerats av nyttjaren gäller vid avflyttning att den, efter överenskommelse mellan Fastighetsavdelningen och hyresvärden, ska

avlägsnas och lokalen återställas på nyttjarens bekostnad, alternativt

tillfalla KTH gemensamt eller hyresvärden, utan att ersättning utgår till nyttjaren.

Planering och anskaffning av inredning och utrustning

Inredning och utrustning i KTH-gemensamma lokaler köps in och förvaltas av IT- och Fastighetsavdelningen.

Lös inredning och utrustning

Verksamhetsrelaterad inredning och utrustning tillhör nyttjaren. Lös inredning är t ex stolar, bord, hyllor, gardiner och arbetsplatsarmaturer. Lös utrustning är t ex datorer, AV-teknik och maskiner.

Den anskaffas enligt gällande ramavtal, inventarieförs, avskrivs och återanskaffas av respektive nyttjare inom ramen för normalt verksamhetsanslag eller med externa medel. Löpande ny- och återanskaffning sker i dialog med IT- resp. Fastighetsavdelningen.

Vid lokalprojekt gäller att planering av inredning och utrustning samordnas med planering av byggnadsåtgärder. Fastighetsavdelningen leder arbetet med framtagandet av underlag och handlingar. I de flesta fall är Fastighetsavdelningen beställare av inredning och IT är beställare av AV-teknik. Arbetet sker i samråd med berörd skola eller VS och samordnas med hyresvärdens byggnadsprojektering. Skolan/VS står för kostnaden för projektering och avskrivning av lös inredning och utrustning.

Fast inredning och utrustning

Fast inredning och utrustning är ansluten till byggnaden eller byggnadens installationssystem för vatten och avlopp, ventilation, kyla osv. Den kan tillhöra hyresvärd (HV), KTH gemensamt (KTH-GEM) eller nyttjare (N).

Fast inredning är t ex pentryinredningar (HV), allmänbelysning (HV), hörsalsinredningar (KTH-GEM), mörkläggningsgardiner (N), skyltar (N), laboratorieinredning (N), kemikalieskåp (N) och nedföringsstavar för el/nätverk (N).

Fast utrustning är t ex datanät (KTH-GEM), passersystem (KTH-GEM), utrustning erforderlig för arbetsmiljö (N) eller annan för verksamheten fast installerad utrustning såsom speciella kylaggregat, dragskåp och tryckluftsaggregat (N).

Anskaffning nyttjare

Eftersom nyanskaffning av fast inredning och fast utrustning som regel även påverkar byggnaden, gäller för sådana ärenden samma rutin som vid ombyggnader, att det inleds med en anmälan om lokalanpassning. Se avsnitt Lokalprojekt. Nyanskaffning görs i samarbete med IT- resp. Fastighetsavdelningen. Återanskaffning av fast inredning och utrustning görs av nyttjaren enligt gällande ramavtal. Anskaffningen inventarieförs och avskrivs av respektive nyttjare.

Anskaffning KTH gemensamt

Ny- och återanskaffning av KTH gemensam fast inredning eller utrustning görs av IT- resp. Fastighetsavdelningen.

Anskaffning hyresvärd

Ny- och återanskaffning av fast inredning som tillhör hyresvärd, tex pentryinredningar, projekteras i samråd med Fastighetsavdelningen, men upphandlas, installeras och ägs av hyresvärden.

Anskaffning lokalprojekt

Vid lokalprojekt gäller att planering av fast inredning och utrustning samordnas med planering av byggnadsåtgärder. Fastighetsavdelningen leder arbetet med framtagandet av underlag och handlingar. Beställare av fast inredning och utrustning kan vara IT, Fastighetsavdelningen eller nyttjaren när det gäller verksamhetsrelaterade inköp. Arbetet sker i samråd med berörd skola/VS och samordnas med hyresvärdens byggnadsprojektering. Kostnad för projektering och anskaffning belastar KTH gemensamt eller nyttjaren beroende av art.