Linda Rose får nyinstiftat lärarpris

Linda Rose.
Linda Rose, lektor på CBH-skolan. Foto: Joakim Nordengel, KTH
Publicerad 2020-12-15

Universitetslektor Linda Rose på CBH får KTH Global Development Hub:s nyinstiftade lärarpris inom global hållbar utveckling 2020 för sitt arbete med att utveckla och implementera kursen Ergonomi i produktutveckling.

Linda Rose gav kursen för första gången under höstterminen 2019 simultant både på KTH och på GDH:s partneruniversitet Botho i Botswana, där studenter från de två universiteten genom videolänk och andra digitala hjälpmedel samarbetade på distans kring samhällsutmaningar i både Sverige och Botswana.

Hur känns det att få det här priset?

– Jätteroligt! Vi var många som jobbade med att utveckla kursen: dess innehåll, tekniken för att kunna ge kursen på två universitet i två världsdelar i realtid och så att den passade såväl KTH:s som Bothouniversitetets struktur och administrativa system. Nu fick ju jag priset, men jag skulle vilja lyfta fram stödet från kollegorna på Ergonomiavdelningen, chefer på CBH-skolan, vår IT-avdelning med Mikael Kullström i spetsen, Anders Rosén och de övriga som jobbar med GDH och sist, men inte minst, Ivy Mathew på Bothouniversitetet och hennes kollegor. Utan det goda och nära samarbetet med dem hade vi inte lyckats göra detta, säger Linda Rose.

Tanken med kursen är, enligt Linda Rose, att studenter från KTH och från Bothouniversitetet jobbar tillsammans i blandade grupper med att bidra till att lösa en svensk och en botswansk samhällsutmaning, där båda utmaningarna är snarlika. Genom ett projekt, som stöttas av andra läraktiviteter i kursen, får de erfarenhetsbaserad kunskap i hur man kan arbeta för att bidra till att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling. Fokus ligger på ergonomins betydelse vid utveckling av produkter och system.

– Vi gjorde kursdesignen bland annat med strävan att utrusta de blivande ingenjörerna med de nyckelkompetenser UNSECO beskriver som nödvändiga för att möta de globala samhällsutmaningarna vi står inför – t ex kompetens inom samarbete och integrerad problemlösning.

Samarbete med Botswana

Idén till kursen kom när Linda Rose och hennes kollegor skulle utveckla en kurs om ergonomi i produktutvecklingen för masterprogrammet ”Technology, Work and Health”. Linda hade varit på en workshop om utmaningsdriven utbildning och ville utveckla kursen som en utmaningsdriven kurs där studenterna skulle få erfarenhet av att jobba med en reell, global samhällsutmaning. Hon såg en KTH-utlysning om stöd för sådan kursutveckling, sökte och fick pengar för detta.

– På workshopen som GDH ordnade 2017 fanns kollegor från fem av KTH:s partneruniversitet i Afrika. Jag fick bra kontakt med kollegorna från Bothouniversitetet och vi började redan då diskutera och skissa på olika typer av samarbete. När jag sedan gick en KTH-kurs om utveckling av utmaningsdrivna kurser öppnade sig möjligheten att åka ner till Bothouniversitetet under en vecka under kursutvecklingen. Där jobbade vi intensivt med bland annat workshops och lärde känna varandra lite mer. Tillit är viktigt för bra samarbete, säger Linda Rose.

Vilka var de största utmaningarna?

Det fanns flera! Ett tag kallade jag kursen ”utmaningskursen”, inte enbart för att den var utmaningsdriven. Tekniken med uppkoppling från Botswana var en klar och ständigt närvarande utmaning. En annan var skillnaderna mellan studenterna på de två universiteten: kulturella skillnader och normer, olika perspektiv och förutsättningar. Jag var ofta utanför min komfortzon, men att jobba i kursen var otroligt spännande, utvecklande och roligt.

Nu fortsätter arbetet med att vidareutveckla både kursen och samarbetet med Bothouniversitetet. Linda Rose diskuterar med kollegor inom KTH hur de kan stötta andra att utveckla liknande kurser och använda prispengarna på ett bra sätt.

– Vi försöker också finna möjligheter för kortare utbyte så att såväl studenter som lärarna engagerade i kursen kan jobba på det andra universitetet i en helt annorlunda kontext en kortare tid. I ett större perspektiv planerar vi också forsknings- och utvecklingssamarbete mellan KTH och Bothouniversitetet.

Text: Jon Lindhe

Bakgrund

KTH Global Development Hubs lärarpris inom global hållbar utveckling instiftades 2020. Prissumman om 100.000 kr per år under fem år från och med 2020, varav 30% av priset går
till individen och 70% till institutionen, delas ut i samband med KTH:s diplomering 2020.

Prisutdelningen sker vid en digital ceremoni den 18 december.