Mikael om framtida utmaningar för CBH

Publicerad 2021-09-08

Skolchef Mikael Lindström skriver om de framtida utmaningar som CBH-skolan står inför.

I slutet på förra veckan hade KTH:s strategiska råd ett tvådagars internat. Vi fem skolchefer gjorde en gemensam presentation om de utmaningar vi ser.

KTH:s forskning är mycket framgångsrik vilket kan ses i att vi erhåller stora externa anslag. Tyvärr vill få finansiärer vara med och bidra till de gemensamma kostnaderna som är kopplade till att vi är ett universitet med uppgifterna utbildning, forskning och samverkan. Genom ett proaktivt arbete med temaområden som involverar mer än en skola skulle vi ha större möjlighet att påverka forskningsfinansiärerna. Exempel på tvär-, multi- och mångvetenskapliga forsknings- och utbildningsområden skulle kunna vara:

• Hållbar energi
  • Hållbara material
  • Hållbara finansmarknader
  • Östersjön
  • Hållbar livsstil, hälsa och mat

Inom grundutbildningen tog vi upp utmaningar inom:

• Livslångt lärande och hur uppnår vi satta mål?
  • Digital utveckling
  • Mentorspace/mötesplatser för studenter, fakultet och industri

Det finns i dag ett stort fokus på grundutbildningen, vilket är naturligt för ett universitet, men forskarutbildning är också är viktig. Här ser vi att vi behöver upprätthålla möjligheten att utbilda ett stort antal doktorander, men många statliga finansiärer ger inte fyraåriga bidrag som kan säkerställa en full kostnadstäckning för en anställning av en doktorand. Antalet stipendiater har dessutom minskat de senaste åren, när krav på tilläggsstipendier finansierat av privata medel införts. Vi kan öka antalet industridoktorander i samverkan med strategiska partners och andra kontakter, arbeta för att erhålla donationer som kan användas till tilläggstipendier och KTH:s ledning bör föra dialog med departementet och anslagsgivare i syfte att påverka deras utlysningar så att de omfattar fyra år.

Avslutningsvis tog vi upp behovet av verksamhetsstöd och kostnadsfördelning. Där har det startats utredningar inom lokalförsörjning/lokalkostnader, resursfördelning och digitala stödverktyg. Dessa utredningar behöver sedan konkretiseras i verksamheten.

Mikael