Mikael om planering inför hösten

Publicerad 2021-05-12

Skolchef Mikael Lindström skriver om hur arbetet på KTH kommer att bedrivas till hösten och hur planeringen för en återgång till campusförlagt arbete fortgår.

Vi är många som funderar över hur hösten på KTH kommer att se ut, både när det gäller våra studenter och för oss anställda. Igår hade samordningsgruppen möte om återgången HT2021. Gruppen består av: Rektor, prorektor, universitetsdirektör, dekanus, vicerektor för utbildning, skolchefer och berörda avdelningschefer på GVS; företrädesvis personalchef, avdelningschef för utbildningsstöd, kommunikationschef samt ledningskommunikatör, kommunikations-strateg/kriskommunikation och studeranderepresentanter från THS.

Vi arbetar efter tre scenarier låg, medel och hög smittspridning/belastning på sjukvården. Vårt huvudscenario är att vi efter sommarsemestern återgår till KTH och att studenterna undervisas på våra Campus. Digitala moment i undervisningen som har fungerat bra uppmuntras att bibehållas.

Anvisning gällande distansarbete kommer att uppdateras och det är alltid i dialog med närmaste chef om arbetet kan utföras i hemmet till viss del. Vi på CBH-skolan kommer att genomföra en Workshop med våra prefekter, administrative chef och vice skolchefer, om hur vi framförallt kan använda våra erfarenheter kring digitalt arbetssätt då vi fysiskt finns på fyra ställen i Stockholmsområdet. Vi kommer också diskutera återgången på kommande digitala arbetsplatsträffar (APT) och redan nu finns ett material som kan användas.

Nu hoppas jag att alla får en välförtjänt vila under den kommande långhelg och att vaccin och vädret gör att vi kan se fram emot bättre tider med tillförsikt.

Mikael