Mikael om promovering och verksamhetsplanen

Publicerad 2020-11-26

Skolchef Mikael Lindström skriver om den uppskjutna promoveringen och KTH:s verksamhetsplan för 2021, som snart är klar.

I vanliga tider brukar promoveringen av nya doktorer och installationen av nya professorer ske i dagarna i Konserthuset och Stadshuset. Som planerna ser ut nu kommer den uppskjutna högtiden bli i två delar under februari och mars. Promoveringen genomförs den 19 februari i tre-fyra omgångar i Kollegiesalen och installationen äger rum den 11 mars i Musikaliska akademins lokal.

Nu går arbetet med verksamhetsplan för KTH år 2021 in i sin slutfas och som rektor kommer att besluta om den 9 december. Vi kommer sedan på CBH att bryta ned den i en handlingsplan för 2021 där vi har olika funktionsansvariga som ansvarar för uppföljning inom respektive område. Målen och uppdragen i verksamhetsplanen baseras på KTH:s fyra pelare: internationalisering, digitalisering, hållbarhet och jämställdhet.

Under 2021 kommer fokusområdena vara:

• Framtidens lärande och lärmiljöer
  • Konkurrenskraftigt KTH med världsledande forskning & innovation
  • Effektiva & samordnade styrprocesser

Bland de större uppdragen kan nämnas:

• Öka utbildningsutbud inom livslångt lärande (2023 – 20%)
  • En ingång / single point of contact – uppdragsutbildning
  • RAE – strategiska diskussioner – KTH:s position i världen
  • Förberedande uppdrag – etablering av mång-vetenskapliga miljöer inkl. rekrytering av forskare.
  • Etablering av nya universitetspartnerskap – Nordamerika, Storbritannien och Sydkorea
  • Extern genomlysning av strategiska partnerskap

Mikael