Mikael om utökat behov av utbildningsplatser

Publicerad 2020-04-08

Skolchef Mikael Lindström informerar om det utökade behovet av utbildningsplatser till hösten, till följd av utvecklingen på den svenska arbetsmarknaden, och vad det innebär för CBH.

Kära medarbetare,

Mikael Lindström. Foto: Jann Lipka

Mot bakgrund av det rådande läget och den förväntade utvecklingen på arbetsmarknaden bedömer regeringen att det kommer finnas ett ökat behov av utbildning för att vidareutveckla tidigare kompetens, för att genom utbildning ställa om till en annan inriktning eller ett annat yrke, eller att genom öppen nätbaserad utbildning inhämta nya kunskaper inom områden som är relevanta för att utveckla aktuell kompetens. Utbildningsdepartementet har i fredags kväll återkommit med en mer specifik förfrågan om lärosätenas möjligheter att anta fler studenter till sommarkurser och basår.

KTH har i år inga utannonserade sommarkurser i den nationella antagningsomgång som stängde i mitten på mars, så förfrågan till oss gäller möjligheterna att anta betydligt fler studerande till vårt basår och vår bastermin.

Departementets förslag till fördelning innebär att KTH skulle tilldelas medel motsvarande 311 hst för 2020 och 622 hst för 2021. För 2020 innebär det att vi i så fall skulle ha 622 ytterligare nybörjare på basår eller bastermin, utöver de vi redan planerar för (drygt 700 nybörjare som vi haft de senaste åren).

Vår GA Mats Nilsson har under veckan arbetet med att se över vilka möjligheter vi har att ta emot fler nybörjare på våra basutbildningar redan i höst. För CBH-skolan ser det ut som vi skulle kunna öka i Flemingsberg med hjälp av bl.a. digital undervisning och vi återkommer längre fram med detaljerna.

Snart kommer vi att genomföra våra personalmöten på SciLifeLab Solna, Flemingsberg, AlbaNova och Vallahallavägen via Zoom. Inbjudan kommer till respektive campus.

Ta hand om er och ha en fin påskledighet!

Micke