Professor Wallquists studiemedalj till CBH-student

Moira Ek.
Publicerad 2021-06-08

Moira Ek, doktorand i proteinteknik och före detta civilingenjörsstudent i bioteknik har belönats med Professor Wallquists studiemedalj. Det är första gången sedan skolsammanslagningen som en CBH-student får utmärkelsen.

– Det känns jätteroligt! Men det är väl ungefär det svaret som man brukar få på den frågan, säger Moira Ek.

Gunnar Wallquists silvermedalj för framstående studieresultat delas årligen ut till en KTH-student som har uppnått ovanligt framstående studieresultat. Något som stämmer väl in på Moira Ek, som har haft A i alla ämnen och fått flera stipendier för goda studieresultat. Hon har nu påbörjat sina doktorandstudier.

– Jag är på Institutionen för Proteinvetenskap nu och jobbar med proteinteknik, specifikt att försöka hitta affinitetsproteiner mot targets inom neurodegenerativa sjukdomar, framförallt demens. Jag tycker att det är superspännande!

Rent praktiskt hamnade Moira Ek på Proteinvetenskap då hon gjorde sitt exjobb där för att sedan bli kvar. Men det var ett aktivt val då hon hade ett personligt intresse för neurodegenerativa sjukdomar.

– Det är väldigt mycket cancerforskning när man sysslar med bioteknik, och det har egentligen aldrig intresserat mig särskilt mycket. Och neurodegenerativa sjukdomar känns i förhållande till det lite underbeforskat, säger Moira Ek.

När bestämde du dig för att du ville bli forskare?

– Det var nog ganska tidigt. Den tanken hade jag när jag gick i högstadiet, tror jag. Och sen har den bara hängt med. Jag tvivlade nog lite ett tag under KTH-tiden, men sen blev det så ändå.

Vad har du får mål med din forskning?

– Som det är nu så är jag intresserad av att fortsätta inom akademin. Men samtidigt så har jag ju inte ens avslutat ett år som doktorand, så om fyra år till kanske jag är trött på detta, säger Moira Ek och skrattar.

Text: Jon Lindhe

Fakta: Professor Wallquists studiemedalj

En student om året kan belönas med Professor Wallquists studiemedalj för framstående studieresultat. Krav är att studenten följt undervisning och vid varje läsårs slut haft godkända betyg i samtliga ämnen som getts inom ramen för utbildningen. Inte en enda släpande kurs tillåts.

Alla program på KTH har möjlighet att nominera en student vardera av de som har utexaminerats föregående läsår.

Nomineringarna handläggs av stiftelsefunktionen vid det gemensamma verksamhetsstödet och KTH:s stipendieråds ordförande fattar beslutet om mottagare av studiemedaljen som delas ut i samband med diplomutdelningen i maj.

Läs mer: Professor Wallquists studiemedalj|KTH