Amelie om årets professorsinstallation

Publicerad 2024-04-16

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om årets installation av professorer på KTH och de sju nya CBH-professorerna.

I fredags var det dags för den årliga installationen av nya professorer på KTH och jag hade möjlighet att vara med och fira dem. Årets evenemang ägde rum på Grand Hotel, där de nya professorerna presenterades med varsin film och sedan fick motta ett diplom från rektor. I år var det sju nya professorer från CBH-skolan som installerades: Anders Andersson, Magnus Johnson, Francisco Vilaplana, Kerstin Forsberg, Stefan Grönkvist, Véronique Chotteau och Stephan Roth.

I filmerna får de nya professorerna möjlighet att berätta om sin forskning och man får se litegrann från miljön där personen arbetar till vardags. Årets filmer var väldigt trevliga och jag hoppas att de snart läggs ut på intranätet så att alla kollegor kan få titta på dem.

Det finns idag 78 professorer på CBH-skolan och 31 procent av dem är kvinnor. Vi har också ett antal adjungerade professorer, gästprofessorer och affilierade professorer, som är viktiga för verksamheten även om de har sin huvudsakliga sysselsättning någon annanstans.

Som professor på KTH har man ett ansvar för att utveckla både forskning och utbildning och det är roligt att vi har så många på CBH-skolan som kan bidra i det arbetet.

Amelie