Amelie om genomlysningen av den behörighetsgivande utbildningen
CBH:s skolchef Amelie Eriksson Karlström berättar om genomlysning av den behörighetsgivande utbildningen i samband med KTH:s campusflytt från Södertälje.
Under våren har CBH-skolan gjort en genomlysning av den behörighetsgivande utbildningen som vi ger, det vill säga tekniskt basår och teknisk bastermin. I samband med KTH:s campusflytt från Södertälje tar CBH över basårsplatser och lärare från ITM-skolan och det är en anledning till att skolan ville arbeta med samordning av programmen på KTH Campus och Campus Flemingsberg. Det passade också bra att göra en utredning av basåret med anledning av den pågående översynen av KTH:s utbildningsutbud.
I februari tillsattes en arbetsgrupp på CBH-skolan som fick i uppdrag att utreda framtida strategi och dimensionering av den behörighetsgivande utbildningen. Arbetsgruppen leddes av skolans grundutbildningsansvarige Torbjörn Gräslund och bestod i övrigt av prefekter, avdelningschef och programansvariga från de två institutionerna på skolan som bedriver basårsutbildning (IP och MTH), administrativt stöd och en studentrepresentant.
Gruppens arbete har sammanfattats i en rapport som i veckan presenterades för rektor och KTH:s ledningsgrupp. I rapporten finns statistik som visar hur betydelsefull basårsutbildningen är för KTH:s rekrytering till civilingenjörs- och högskoleingenjörsprogrammen, och att det finns anledning att tro att basåret kommer att bli allt viktigare under de kommande åren, när studentkullarna förväntas minska.
I rapporten finns också flera intressanta förslag på hur basåret skulle kunna utvecklas ytterligare, till exempel genom att inkludera språkkurser för studenter som har sämre kunskaper i svenska och/eller engelska, eller genom att erbjuda möjlighet till flexibel studietakt. Jag vill passa på att tacka alla som var med i arbetsgruppen för ett mycket bra arbete – den här utredningen kommer vi att ha stor nytta av framöver!
Amelie