Amelie om KTH:s hållbarhetsarbete

Publicerad 2024-04-10

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om KTH:s nya digitala hållbarhetsutbildning.

Nu finns det en ny, digital hållbarhetsutbildning , som är tänkt för alla anställda på KTH. Syftet är att öka kunskapen om hållbarhetsfrågor och ge alla medarbetare ett tillfälle att reflektera över dessa frågor. Utbildningen innehåller vissa delar som man kan göra själv, men också delar där det är meningen att man ska diskutera med andra, och därför rekommenderas man att genomföra utbildningen på ett gruppmöte, en arbetsplatsträff, eller vid ett liknande tillfälle. Själv gick jag utbildningen i februari, när jag var på ett internat med rektors ledningsgrupp, och vi hade bra gruppdiskussioner om vad vi utifrån våra roller kan bidra med i KTH:s hållbarhetsarbete. Man hittar utbildningen i Canvas och där registreras det också när man har gått utbildningen.

En del av er på skolan, som precis som jag har arbetat länge på KTH, kommer kanske ihåg att det togs fram en miljöutbildning för anställda för cirka 10 år sedan. När jag tänker tillbaka på den tiden kan jag konstatera att det har hänt mycket sedan dess och att medvetenheten om hållbarhetsfrågor är otroligt mycket större på KTH nu. Det här kan ändå vara ett bra tillfälle att uppdatera sig om KTH:s hållbarhetsarbete och tillsammans med sina kollegor reflektera över hur man kan bidra till utvecklingen. Jag hoppas att så många som möjligt kommer att ta sig tid att göra den nya utbildningen och önskar er intressanta och givande diskussioner!

Amelie