Amelie om KTH:s resursfördelning

Publicerad 2023-10-11

CBH:s skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om utredningen av KTH:s resursfördelning som har gjorts under 2023.

Förra veckan presenterades den utredning om KTH:s resursfördelning som har gjorts under 2023 av Anders Malmberg, professor på Uppsala universitet. Slutrapporten från utredningen, som finns att ladda ner på KTH:s intranät , innehåller en noggrann genomgång av hur medel för grundutbildning, forskning och forskarutbildning fördelas på KTH i dag, samt förslag på hur fördelningen skulle kunna göras i framtiden.

Den modell som föreslås för fördelning av medel för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (”GRU-medel”) kommer att införas redan 2024. I dag fördelas dessa medel till stor del baserat på utfallet från föregående läsår, men från och med 2024 kommer skolorna att få ett årligt utbildningsuppdrag med en avräkning av tilldelade medel i slutet av året. Tanken är att det ska bli lättare att följa upp verksamhetens utfall och att KTH ska kunna utnyttja hela sitt utbildningsanslag.

Den andra delen av utredningen, som rör fördelningen av medel för forskning och forskarutbildning (”FoFU-medel”), kommer att ligga till grund för att ta fram en ny modell, som kan vara färdig att införas 2025.

Utredningen föreslår en fördelningsmodell som framför allt baseras på hur många anställda som skolorna har inom kategorierna professorer, lektorer, biträdande lektorer och doktorander. Modellen täcker dock också in andra områden, som samfinansiering av externa anslag, finansiering av infrastruktur, strategiska satsningar med mera. Här kommer det att behöva göras en konsekvensanalys av helheten innan rektor fattar beslut om ny resursfördelningsmodell.

Amelie