Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Amelie om kursenkät och kursanalys

Publicerad 2025-02-12

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om nya former för kursenkät och kursanalys inom kvalitetssystemet för kurser som introduceras på hela KTH.

Efter en längre tid av planering och pilotomgångar under hösten introduceras nu nya former för kursenkät och kursanalys inom kvalitetssystemet för kurser över hela KTH. Detta är en del av det större kvalitetssystemet för utbildning på KTH som även innehåller exempelvis programuppföljning.

För kurserna som ges under period 3, det vill säga just nu, kommer det automatiskt att genereras en kursenkät för studenterna, där de har möjlighet att svara på frågor om kursens innehåll och genomförande. Kursenkäten, tillsammans med annan feedback på kursen, ligger sedan till grund för den kursanalys som kursansvarig ska genomföra.

En viktig nyhet jämfört med tidigare system är att en åtgärdsplan behöver upprättas ifall kursenkäten ger alltför låga betyg på kursen. Syftet med det nya systemet är att lättare kunna identifiera problemkurser och se till att det genomförs åtgärder för att utveckla kursen och komma tillrätta med kvalitetsbrister. Här behövs ett samarbete mellan kursansvarig, programansvarig, grundutbildningsansvarig och prefekt för att säkerställa att åtgärderna är tillräckliga och genomförs.

Skolans fakultetsnämnd har sedan ansvaret för att årligen följa upp åtgärdsplanerna. Eftersom det är en relativt stor förändring i arbetssätt kommer det säkert att ta ett tag innan alla har hittat sina roller och systemet har satt sig, men förhoppningsvis kan det vara en hjälp att utveckla skolans kurser i positiv riktning.

Amelie