Amelie om läsåret som gått

Publicerad 2024-06-19

Nu är läsåret slut och studenterna har redan lämnat KTH, medan lärare, doktorander och övrig personal laddar för sommarsemester. Det har varit ett intensivt år med mycket som har hänt på KTH och på skolan, särskilt under den senaste terminen.

En stor förändring har varit införandet av skolfakultetsnämnderna, som började sitt arbete i januari och utgör en viktig del av KTH:s nya organisation för kollegialt inflytande och beslutsfattande. Under vårterminen har nämnden framför allt arbetat med olika utbildningsfrågor och vi har fattat beslut om revidering av kursplaner, inrättande och avveckling av kurser, samt tillstyrkt skolans förslag om att inrätta ett nytt masterprogram i datadriven hälsa.

Den här veckan har rektor fattat beslut om att även handläggning av anställnings- och befordringsärenden ska flytta från den KTH-gemensamma anställningsnämnden till skolorna, från 1:a januari 2025. Denna förändring kommer att innebära ytterligare uppgifter för skolans fakultetsnämnd, men också att vi kommer att behöva inrätta ett nytt organ, ett anställningsutskott, för handläggning av dessa ärenden.

Förutom arbetet med de nya processerna för anställnings- och befordringsärenden kommer det att finnas en rad andra viktiga och intressanta frågor på agendan under hösten.

I augusti ska det bli roligt att välkomna de nya studenterna och komma igång med höstens arbete – men till dess, ha en riktigt skön sommarledighet, passa på att vila upp er, och hoppas att ni alla får en fin sommar med mycket sol och bad!

Amelie