Amelie om Nobelpris med anknytning till CBH-forskning

Publicerad 2023-10-04

Så här års är det alltid spännande att följa presskonferenserna och höra vilka forskare som tilldelas årets Nobelpris, och extra roligt är det de gånger som den prisade forskningen har anknytning till forskningen som bedrivs på KTH och CBH-skolan.

I måndags tillkännagavs det första priset, i medicin och fysiologi, som gick till Katalin Karikó och Drew Weissman för deras upptäckter om modifiering av nukleosidbaser, vilket möjliggjorde utvecklingen av effektiva mRNA-vacciner mot COVID-19. Det var givetvis en mycket viktig tillämpning, men tekniken kan också användas inom andra områden.

På KTH:s intranät kan ni läsa en intervju med två av våra professorer , Per-Åke Nygren och Johan Rockberg, som båda bedriver forskning med anknytning till denna teknik, med syftet att utveckla nya cancerläkemedel.

På onsdagen presenterades sedan kemipriset och det gick till Moungi Bawendi, Louis Brus och Alexei Ekimov, för deras upptäckt och utveckling av kvantprickar. Det finns forskning också på KTH som rör utveckling och studier av olika typer av kvantprickar och jag är säker på att det är många på vår skola som har använt dem i sin forskning.

Läs mer här: Nobelprisad kemi med framtiden för sig

Amelie