Amelie om ohövligt beteende och sexuella trakasserier

Publicerad 2024-02-28

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om genusbaserad utsatthet för ohövligt beteende och sexuella trakasserier.

Det har nyligen tagits fram en rapport om genusbaserad utsatthet för ohövligt beteende och sexuella trakasserier på KTH. Rapporten är skriven av två KTH-forskare inom genusforskning, Anna Wahl och Åsa-Karin Engstrand, och den baseras på en enkätundersökning som genomfördes 2021 på KTH och ett antal andra svenska lärosäten.

Rapporten handlar framför allt om enkätsvaren som kommer från studenter, doktorander och anställda på KTH. Jag har läst rapporten och ser att det finns flera frågor som vi skulle behöva arbeta med framöver på KTH. Enkäten visar till exempel att kvinnor på KTH är mer utsatta för ohövlighet än kvinnor i sektorn som helhet. Sådan ohövlighet kan bestå i att ens chef eller lärare avbryter, pratar över huvudet, eller ifrågasätter ens kompetens eller kunnande.

En annan fråga där KTH står ut på ett negativt sätt är att fler doktorander på KTH än i sektorn som helhet har fått frågor om sitt privatliv på ett obekvämt eller obehagligt sätt. Det kan till exempel handla om frågor om graviditet och familjebildning.

Förutom statistik baserat på enkätsvaren innehåller rapporten exempel på situationer som doktorander på KTH själva har berättat om. Från diskussioner med KTH:s doktorander har man till exempel kunnat identifiera att det är en extra stor risk för ovälkommet beteende vid konferenser och kvällsaktiviteter, där det ofta är en mer informell stämning.

Sammantaget tycker jag att rapporten visar att vi behöver göra insatser för att få en mer inkluderande kultur och för att minska förekomsten av utsatthet och ohövligt beteende på KTH. Vi planerar att ordna aktiviteter på detta tema på CBH-skolan under 2024.

Amelie

Här kan du läsa om aktiva åtgärder mot diskriminering. Rapporten hittar du längst ner på sidan.