Amelie om utvärderingen av SciLifeLab

Publicerad 2024-02-07

Skolchef Amelie Eriksson Karlström skriver om SciLifeLabs International Advisory Board (IAB).

Den här veckan har KTH och de andra värduniversiteten besök av SciLifeLabs International Advisory Board (IAB), som ska utvärdera SciLifeLab och lämna rekommendationer för den framtida utvecklingen. Årets utvärdering är den femte sedan 2015 och i år genomförs hela besöket i Uppsala. Under ett tredagarsprogram presenteras och diskuteras infrastrukturplattformarna, forskningen och de olika satsningarna som görs inom ramen för SciLifeLab.

Det senaste IAB-besöket ägde rum 2021 och mycket har hänt sedan dess. 2021 pågick fortfarande pandemin och covidforskningen, där forskare på CBH-skolan gjorde värdefulla insatser, var högaktuell. Samtidigt hade det nya KAW-finansierade programmet inom Data-Driven Life Science (DDLS) precis startat, men inte kommit särskilt långt. Idag är DDLS-programmet i full gång, med ett stort antal redan genomförda rekryteringar av biträdande lektorer, postdoktorer och doktorander, och många pågående forskningsprojekt. Verksamheten vid Campus Solna har vuxit kraftigt och det är idag väldigt trångt i lokalerna. För CBH-skolan är utvecklingen av SciLifeLab och Campus Solna av särskilt intresse eftersom vi har ett stort antal medarbetare på SciLifeLab, som arbetar inom forskningsinfrastrukturerna och forskargrupperna.

Förhoppningsvis kan IAB hjälpa oss att bli ännu bättre och det ska bli intressant att höra vad de har för rekommendationer den här gången.

Amelie